Twee maanden

Spanje, Burgos

DAG 62 # 65 km Cyclotoeristen 5

Vandaag ben ik 2 maanden op pad en heb ik de meeste uren geslapen. Daarna de meeste tijd op de fiets gezeten. Ook heb ik veel rondgelopen en bezienswaardigheden bekeken. Daarnaast tijd besteed aan eten en schrijven.
Tijd is een heel relatief begrip. Het lijkt eeuwen geleden dat ik met Anja en Jane ben opgestapt. Anderzijds is de tijd omgevlogen. De dagen hebben zich aaneengeregen en ik moet mijn blogs lezen om te weten wat ik allemaal gedaan heb. Behalve Harry, Geke en Marinus heb ik veel mensen ook (bijna) 2 maanden niet gezien. Ook dat is vreemd en tegelijk heel gewoon. Internet is dan wel een uitkomst. Vroeger onderhield je contact via poste restante. De jongeren moeten maar even Googlen. Er zijn 2 zomermaanden om.
In die tijd heb ik ruim 3400 km afgelegd en heb ik op de route nog niet hoeven lopen. ook vandaag niet op dat klimmetje van 14%.
Ik ben een extra dag in Burgos. Astrid heeft een mooi voordelig hotel (4 sterren) voor me geboekt op een steenworp van het centrum. Voor het eerst in die 2 maanden ben ik niet meteen naar buiten gevlogen. Het is nu 28 graden. Ik heb een dutje gedaan. En een wasje. Het fenomeen wasserette bestaat niet in Spanje.

De verder fraaie etappe begon vandaag met 5 km N120. Percentage vrachtverkeer 50. Hierna 7.5 km met alleen twee personen te voet. Bij Cerratón reed ik de 28-jarige Eline uit Ede achterop. We hebben 10 km samen gefietst en koffie gedronken in dorpje. Dit was van de pelgrimsroute af en dan kom je in het echte Spanje. Ook gelijk een stuk minder welvarend. Vervallen huizen. In de bar van de koffie zwaaide een wat slonzige vrouw de skepter. Buenas dias chicas! Voor 2 euro kregen we koffie met klein zoet broodje er bij. Ze maakte de tafel nog 'schoon' met een onwelriekend doekje.

In St. Juan de Ortega op 1040 m, in Eline's editie van de route en 1000 m in die van mij, ben ik de prachtige kerk gaan bekijken. Eline heb ik mijn in St. Jean-Pied-de-Port gekregen lijst van albergues gegeven.
In Castrillo del Val (geen pelgrims) heb ik in mijn eentje menu del dia gegeten. Heel aandoenlijk hoe de eigenaar zijn best deed om het mij naar de zin te maken. En met resultaat. Goddelijke spaghetti met paddestoelen en trufa negra! gegeten. En guisantes (erwtjes) met ham en ei uit de oven. Zeer slaperig weer op de fiets geklommen en al snel reed ik het schitterende Burgos binnen.

Ultreia et suseia.

Grappig dat je in wandeltempo kunt fietsen en bijv. gisteren minder kilometers hebt gefietst dan ik. Die dag hebben Max en ik op het Drents Plateau een rondje van 57 km gefietst, mét bepakking (broodjes, flessen water, fototoestel en een jas voor het geval dat .. (geen druppel dus). Ja, alweer 2 maanden verstreken. Vakantie volgende week voorbij, de kaartjes voor Noorderzon alvast in de pocket. Santiago komt steeds dichterbij.

Jane, van Our Home 2014-08-07 22:22:22

Moi Greet, Frankrijk zit er op, maar jij bent er nog overeenkomstig 'ultreia et suseia'. Gelukkig maar, daar gaat het om met zo voor en na een stop voor rust en reflectie. Bij het lezen van jouw verhalen kwam Bob Dylan bij mij op met zijn 'Never ending tour...'. Jouw verhalen zijn ook een mengsel van rust en kicken. Gelukkig kun je nog 25 jaar door met of zonder Canada tussen de rails.

Geert 2014-08-08 17:34:37

Greet, jouw verhalen zijn eeeen, maar de betrokkenheid en de reacties van jouw 'Pap' mogen er ook zijn. Wat een discipline brengt die man op; hij zou natuurlijk het liefst zelf zo'n tocht maken met z'n scootmobiel. Mocht je nog een steile helling tegenkomen, denk aan je vader en jij bent boven voor je het weet.

Geert 2014-08-08 17:45:22

Nou, nou! Een beetje minder was ook wel goed geweest Geert!