30.000

Koop abrikozen,
roosjes en artisjokken,
Aardbeien en slagroom;
In de zomer is het dat waar ik van droom,
Wanneer ik ze aan de rand van de rivier
Eet op het ritme van het stromend water.
Pierre de Ronsard (1524-1585)

Vendõme is al weer een fraai Frans stadje. Had ik ook eenvoudig een extra dag kunnen doorbrengen.
Er is sprake van 3 veranderingen. De wind is na ruim 2 weken gedraaid naar noordwest. Einde stabiliteit. Gisteren eerste bui sinds Fryslăn. Vanmiddag, ik was net geïnstalleerd, een hoosbui. Verder is het landschap niet Noord-Frans meer. Het doet meer aan de Dordogne denken en ik heb een eerste wijngaardje gezien. Ik las net dat 90% van de wijngaarden hier zijn verwoest in Wereldoorlog II. Het was een korte, maar schitterende etappe langs de Loir. Niet te verwarren met haar grote zus de Loire.

Gisteren heb ik, inclusief een heel interessante gegidste rondleiding, ruim 2 uur besteed aan het kasteel van Chateaudun. Het kasteel van de bastaardzoon van Louis d'Orléans, Jean le Dunois, een wapenbroeder van Jeanne d'Arc. Leuk gekletst met NL stel dat ook meedeed aan de rondleiding. Ze hadden een camper en waren voor mij van het verkeerde soort. Wel geld voor camper, maar niet voor kamperen. Kampers dus. Ik ben er allergisch voor. Ik krijg ook de indruk dat bij de vroegbejaarden de caravan vervangen is door de camper, getuige het enorme aantal campers op de municipalcamping. Hoezo loslaten?
Gistermiddag heb ik de grotten van Foulon bezichtigd. Uniek in die zin, dat er vrijwel geen grotten gevormd zijn door de zee en dat dit de enige is die kan worden bezocht. De grotten zijn 90 miljoen jaar oud en het gaat om zeesponsen die onder immense druk omgevormd worden tot geodes van kwartsen (nog steeds zeer gewild voor horloges) en chalcedonen. In deze gesteenten zijn allerlei zeefossielen te zien van zeepaardjes, oesters, mossels en zelfs koralen. Een complex verhaal waarvan ik in het Frans niet alles heb meegekregen.

Vanochtend voor vertrek nog een existentieel gesprek gevoerd met aardige 72-jarige Brit. Hij camperde al 15 jaar en had geen echt huis meer in GB. Hoezo loslaten!
De behandeling van prostraatkanker en diabetes ontnamen hem alle energie en hij dacht aan stoppen met medicijnen. Hij vond me een brave lady en we schudden handen ten afscheid.
Hier in Vendõme lopen de klonen van Viktor en Rolf rond en ik zie dat een hippe begroeting hier gepaard gaat met een kopje geven. Leuk!

Al eerder heb ik aangegeven dat ik zeer gecharmeerd ben van La France. Het is mooi, afwisselend, de mensen zijn beleefd en vriendelijk. Bijna iedereen groet overal en altijd. Er zijn geen monomane winkelketens. Gisteren waren er in een kleine plaats als Chateaudun, tenminste 6 bakkers en 5 slagerijen. Vendõme is een plaats met 18.000 inwoners. Er is een groot atletiekstadion, een sporthal, een gevechtssportenhal, een zwembad en veel tennisbanen. Kortom een sportstad.

Vanmorgen heb ik koffie gedronken in Cloyes-sur-le-Loir. Hier startte onder aanvoering van een herder (sic) een kinderkruistocht van 20.000 kinderen. Hij zal charisma gehad hebben.

Waarom 30.000? Toen ik vertrok uit Groningen stond de teller al hoog in de 29.000 km. Vandaag schoot het me te binnen. ik ben al over de 30.100 km. Ik heb de fiets sinds 2000. Met woon-werk er bij heb ik de aarde al zeker 1,5 keer per fiets gerond.

Ultreia et suseia.

WEEK 3 TERUGBLIK 264 KM TOTAAL 1216 KM
Het hoogtepunt was zonder twijfel Chartres. Twee rustdagen. 5 campings en 2 jeugdherbergen. Slechts 264 km gefietst. Perfect weer.

Wat wordt er goed voor jou gezorgd: eerst campers (waarschijnlijk mijn generatie) en dan iemand die wat dichter bij moeder verblijft. Je blijft er soepel bij en je houdt nog hoop. Gelukkig lees jij geen Nederlandse kranten, je zou aanstootgevend op de fiets gaan zitten en dat kun je niet doen in een gebied waar het nog op onzen schaal. Ik denk dat ik er maar snel heen ga.

Geert 2014-06-27 21:43:14

1. Ja ik ben een Fransen, dus van de getallen, dat zal bekend zijn. Gefeliciteerd met die 30.000 op je teller, maar om de aarde 1-1/2 keer rond te fietsen zal je die zelfde afstand toch nog een keer af moeten leggen! Nu ben je deze reis wel erg goed bezig, want de +5.000 km (als ik dat goed heb) staat wel voor een achtste gedeelte van de omtrek van de aarde (40.075 km) 2. Leuk gedichtje waarmee je op 27/06 opent. Dichterlijke vrijheid - maar in Frankrijk koopt men geen aardbeien, maar aardbeirassen. Gariguette (mei-juni), Darselect of Mara de bois (najaar). Let maar op als je op een markt komt :-) Nog 3 weken dan treffen wij elkaar Chez nous a notre domicile! Tot dan.

Cor Fransen 2014-06-29 16:04:24

Dag Greet, ik heb met terugwerkende kracht net al je berichtjes gelezen! Duurde ongeveer net zo lang als de tocht, omdat mijn netwerk me er bij elke nieuwe bladzijde uitgooit...Maar leuk! Het verslag begint al wat exotischer te worden nu je in Frankrijk bent. Het is maar goed dat je fietst, met dat lekkere eten. Je hebt trouwens wel Amerikaanse toestanden qua winkelketens maar die liggen waarschijnlijk buiten jouw fietsroute...gelukkig maar. Ik begrijp dat Kampers niet op jouw sympathie kunnen rekenen....Mijn opa (!) kreeg vroeger zo nu en dan een kaartje van een naar Amerika geemigreerd familielid die in een zelfgelaste aluminium (denk ik) Camper woonde en heel Amerika doortrok. Dat was voor die tijd toch wel errug avontuurlijk.... Zo te lezen gaat het allemaal goed. Hoeveel km. moet je nog (ongeveer)? Zijn er dingen die anders gaan dan van te voren ingeschat?