Pamplona

Spanje, Pamplona

DAG 56 # 53 km Cyclotoeristen 2

De wandelende pelgrim is een vroege vogel. Mijn buren waren al voor 6 uur op pad en dan is het nog niet licht. Gisteravond heb ik prima gegeten in het hotel Burguete onder goedkeurend oog van Ernest. Met mijn Italospaans ben ik te weten gekomen dat ik wilde forel heb gegeten. Voorgerecht met warme groene bonen en ijsje toe en incl. wijn (hele fles). Hiervoor heb ik € 14.50 betaald. Net de grens over heb ik me aangepast aan Spaanse gewoonten. Ik drink café con leche en eet een pain au chocolat met cuchillo en tenedor.

Het Spaanse deel van de route dat ongeveer 800 km beslaat, doe ik rustig aan. Het komt er op neer dat ik 2 wandeletappes doe en dan gaat het om ongeveer 40-50 km per dag. Op 22 augustus wil ik in Santiago aankomen. Dus ook nog tijd voor rustdagen.

De ontmoeting met Simone en partner op de pas heeft me 2 inzichten verschaft. Net heb ik tent plus paar andere dingen teruggestuurd. Dat scheelt ruim 2 kilo en betekent dat er in Spanje niet meer gekampeerd wordt. Slaapzak en matje heb ik gehouden voor het kamperen met Harry. Jammer van stokbuisje dat ik op hetzelfde postkantoor heb opgehaald. Verder heb ik besloten volgend jaar een nieuwe randonneur aan te schaffen. Met Rohloffnaaf en kettingband. Als opmaat voor de trapondersteuning. Simone had een hele mooie Koga.
Ik heb de vrouwelijke tegenhanger van de eendimensionele fietser ontmoet op splitspunt Erro. Ze was 14 dagen onderweg vanuit Deventer en deed dus enorme afstanden. Verder een slaapzak die veel omvangrijker was dan het pakket dat ik heb teruggestuurd en een 2-persoonstent. Alles 30 jaar oud.
Het Spaanse Baskenland is minder groen en mooi dan het Franse. Dit geldt niet voor de dorpen met de gebloemde balkons. Op de col van 800 is een oversteekpunt van wandelpelgrims. Het is een snelweg. Elke minuut passeren er 2-4. Een handige ondernemer heeft kraampje neergezet met o.a. .... stroopwafels. Nog even gepraat met wandelaar uit Pamplona. Hij repte van een slechte zomer met veel regen. Vanaf deze col werd het landschap snel droger en het verkeer rap drukker.

Vlakbij Pamplona op de Camino (wandelpelgrims) sprak ik 2 oudere Franse dames, waarvan 1 met boodschappenkarretje. Ze vonden mijn Franse uitspraak anders dan van andere Nederlanders. Misschien Provençaals? Ik beschouw het maar als compliment.
Onderweg kwam ik de bus van Soetens nog tegen. Soetens is handige NL ondernemer die inspeelt op de pelgrimsgekte. Hij vervoert bagage en ook fietsen op de Santiagoroute. Ik had hem moeten aanhouden en mijn pakket meegeven. Was vast goedkoper en had een uurtje postkantoor gescheeld.
De accommodatie, die Astrid voor me had geboekt via Booking.com, vrij vlot gevonden. Voor Burgos heeft ze dit ook gedaan. Verder op de bonnefooi. Nog een refugio of albergue in ieder geval. Moet ik meemaken.

Rik Zaal, de schrijver van de Spanjebijbel, die ik in dwarsboekformaat bij me heb en decimeerd tot een vijfde van het oorspronkelijke gewicht, is van mening dat niet de Moren ridder Roelant om zeep hebben geholpen, maar de Basken.
Ultreia et suseia.

TERUGBLIK WEEK 8 403 km TOTAAL 3144 km
Wat wisselvallig weer met regen in buien en aardig wat bewolking. Les Landes waren tamelijk eentonig. Het Baskenland is geweldig mooi. Mooie ontmoetingen en goed gefietst.