Santiago de Compostela

Spanje, Santiago de Compostela

DAG 77 # 52 km

Je moet er wat voor over hebben om kortere tijd in het vagevuur te verblijven. De middagrij is evenlang als 3 uur eerder. De arriverende pelgrim heeft het druk. Het heeft 2 uur geduurd voordat ik mijn compostelaten in handen had. Voor 3 euro heb ik eentje voor de distancia bijgekocht. Met mijn 4000 km een must. En alles in het Latijn. De jongen achter de balie wist niet hoe hij het had. Kennelijk gebeurt dit niet zo vaak. Hij moest er ook om lachen en noemde me een superwoman. Bij beide compostelaten ging hij staan en schudde me de hand. Voor 2 euro heb ik handzaam kokertje aangeschaft.
In de rij heb ik nog leuk gepraat met man uit Firenze. In het Engels, want dat sprak hij.
Na deze handelingen op een draf naar de kathedraal voor de pelgrimsmis van 19.30 uur. Ik viel met mijn neus in de boter, want het rondzwaaien van het wierrookvat is slechts een keer per week en wel op vrijdagavond.
Ook dit gebeuren vergde anderhalf uur. Ik voelde me in de afgeladen kerk erg misplaatst. Geen idee van de rituelen en het was nogal langdradig met of Spaans of Latijn. Gelukkig was er nog een Engelse gastbisschop. Mijter op en mijter af. Op een gegeven moment was het de bedoeling dat je elkaar pace ging wensen. Ik was blij dat het tijd werd voor de botafumiero, het wierookvat. Een stuk of 7 mannen gehuld in donkerrode fluwelen kledij zorgen voor het zwaaien. Tot bijna aan het hoge plafond. Dit voor mijn gevoel eeuwenoude ritueel, maakte gisteren op mij verreweg de meeste indruk. Ik kwam de Florentijn nog tegen. Hij vertelde dat het gebruik pas in de 17e eeuw ontstaan is en hij had een berekening gemaakt dat er ca. 2000 mensen in de kerk waren.

Rond 13.15 uur was ik officieel in Santiago. Eerst een bocadillo gegeten en rond 14.00 uur stond ik op het beroemde Praza do Obradoira. De prachtige kathedraaltorens mooi ingepakt voor restauratie. Een keur aan beelden van St. Jakob als pelgrim compenseerde dat een beetje.Veel rugzakken, enkele fietsen en veel pelgrims. Tja en wat gaat er dan door je heen. Vooral: ik heb het gefikst. Ruim 4000 km gefietst hier naartoe. Gevoel van grote tevredenheid. Niemand om je heen heeft dat gedaan en niemand weet het. Hetzelfde gevoel als toen we in Rome per fiets aankwamen op het Sint-Pieterplein.

De route was pelgrimvrij en ging over brede, goed geasfalteerde, zeer rustige weg door een mooi landschap. Soms had ik het gevoel dat ik in Duitsland aan het fietsen was. Alleen die eucalyptussen. Deze route voerde door een meer welvarend deel van Galicië. Je ziet veel mensen te voet langs wegen in Spanje. Nu ook weer een krom, oud vrouwtje, dat ter groet haar stok enthousiast ophief. Het venijn zat ook nu weer in de staart en ik moest de laatste 30 km nog flink aan de bak. Klimmend Santiago in.

Ik zit nu in de kathedraal de blog van gisteren af te schrijven. Vandaag en morgen volgen er nog 2 blogs. In die van zondag geef ik ook een terugblik op de hele tocht.

Ultreia et suseia. De pelgrimstocht stopt aan het einde van de wereld. Fisterra.

WEEK 11 TERUGBLIK 305 km TOTAAL 4064 km
Prachtig fietsweer met frisse ochtenden. Mooi groen Galicië. Veel klimmen. Hoogtepunten in verblijf Las Herrerias en alles in de prachtige stad Santiago.

Bravo !

christian de Créon 2014-08-23 17:48:27

Geweldig! Trots op mijn grote zus.

Astrid 2014-08-23 18:54:56

Je hebt het toch maar gedaan! Ik ben (een beetje) trots op jou!

Pap 2014-08-23 19:00:35

Mooi Greet!

Fokke 2014-08-23 19:59:22

Chapeau, ik weet niet wat het in het Spaans is, even googelen, sombrero, is niet echt een goede vertaling voor deze uitdrukking, dan maar zo....felicitaciones!! Geweldig.

Marinus 2014-08-23 19:59:30

Kanjer, Vanuit een stormachtig Harderwijk wensen we jou proficiat en wat ben jij een topper. Nog heel veel fietsplezier. Lieve groet van ons

Kalkhoffjes 2014-08-23 20:14:06

Het is je gelukt, gefeliciteerd. Ik had ook niet anders verwacht. Je doel was primair het genieten van het onderweg zijn (het landschap, de culturen, contacten met wildvreemde mensen). Als ik de verslagen lees en de prachtige foto's zie, dan ben je hierin geslaagd. Ik ben heel benieuwd wat de reis jou nog meer heeft opgeleverd. Geniet van de bootreis naar Plymouth en fietsreis terug naar Groningen, samen met Harry.

Jane van Our Home 2014-08-23 20:26:07

Super, dat er bent! Eerlijk gezegd had ik ook niet anders verwacht. Wat zal het een bijzonder gevoel geven dat je Santiago hebt gehaald. En al die kaarsjes, die je voor velen zult branden , doe je dat in Santiago of heb je dat ook onderweg gedaan. Greet, ik heb genoten van al je verhalen met de mooie foto's die je er bij plaatste. Ik ben zeer benieuwd of je kunt zeggen dat je je doel ' loslaten' hebt bereikt. Nog een hele goeie reis naar Plymouh en een hele fijne vakantie met Harry.

Geke 2014-08-23 21:27:42

Gefeliciteerd! Goed gedaan, geniet van dit moment en het vervolg in Engeland.

Anja 2014-08-23 22:42:41

Respect voor deze prestatie. Denk aan ons zondaars als wij nog branden in het vagevuur. Fijne vervolgreis met Harry

Christine van der Krol 2014-08-24 07:19:12

Geweldig! Gefeliciteerd, Greet.

Janny Klip 2014-08-24 10:53:28

Moi Greet, Geheel in stijl heb je het stralend gedaan en ben je ook zo aangekomen. Ontroering, ruimte, voldoening en blijdschap zijn dat ingredienten die je herkend? Ik heb genoten van jouw verhalen en foto,s. De tocht heeft vast wel een bijdrage geleverd aan jouw meer innerlijke doelen; die zijn toch moeilijk expliciet te maken. Moet je ook niet willen. Ultreia et suseia.

Geert 2014-08-24 17:26:35

Geweldig, Greet. Je bent in Santiago aangekomen. Enhorabuena! Felicidades! !Estupendo! Zo, even weer wat Spaans geschreven! ;))

Marjan Molenkamp 2014-08-24 23:33:03

Gefeliciteerd Greet, Ben onder de de indruk van jou prestatie.

Jaap Spanjer 2014-08-25 08:55:20

Van harte gefeliciteerd met deze prestatie. Petje af. Ik doe het niet na. Ik heb genoten van je verslagen en de mooie foto's. Leefde met je mee. Je hebt veel interessante mensen ontmoet en veel natuurschoon. Je lichamelijke inspanningen zijn denk ik dubbel en dwars verdiend. Ik hoop dat je op geestelijk gebied in positieve zin ook aangeraakt bent door de belevenissen die op je af zijn gekomen. Soms ook in de stilte en het alleen zijn met de natuur. Greet hartelijk bedankt voor je verslagen.