Loire

Frankrijk, Tours

DAG 22 # 79 km Cyclotoeristen 2

Gisteravond is mijn kennis over reizen naar Santiago verder verrijkt. Bij de picknickbanken van het snackwagentje zaten 2 Belgische fietspelgrims uit Gent. Een stel vrienden, waarvan 1 de tocht 8 jaar eerder al had gedaan. Ze waren 5 dagen onderweg en hadden nog 18 dagen voor de overige ruim 1700 km. En dat is zonder fout rijden en omrijden vanwege werkzaamheden TGV. Dat laatste heb ik ze maar niet verteld. Het is absoluut een uitdaging, maar het doel is niet de weg.
Van de mensen die ik tot nu toe heb getroffen gaan er een aantal het doel Santiago niet halen. Of op het tandvlees. Uitputting en blessures liggen op de loer.
Van de recidivisten heb ik ook begrepen dat het in Spanje pas echt begint. Zwaarder parcours, hitte en minder voorzieningen. Ik ga naar 50 km per dag en besef dat het heel luxe is om dat te kunnen doen.
Van de arme eettentjehouder (ik was de enige klant) kreeg ik nog een bekertje wijn.

De tent vanochtend afgebroken in de regen en via het toeristenbureau, waar ik accommodatie in Tours heb geregeld, op pad. Een vooruitziende blik.
Gelijk uit Vendõme de route kwijt. Van de Belgen, die ik nog tegenkwam in Château-Renault, begreep ik dat ze hetzelfde was overkomen. Chanteloup was niet meer te bereiken over de C-weg. Na vragen via omweg weer op de route. Over de TGV-spoor met een viaduct met een hellingspercentage van 10. Ondenkbaar in NL. Wel een fenomeen die TGV's. Ik heb er al een paar voorbij zien suizen.
Met de route was ik qua omgeving weer in Noord-Frankrijk beland. De rivierdalen zijn het mooist om te fietsen. In Château-Renault heb ik na 40 km uitgebreid en binnen met een dagmenu geluncht.
Hierna werd het landschap prachtig en ... begon het te regenen en hoorde ik zelfs nog 4 donderslagen. Verderop ontdekte ik de bewegwijzerde Jakobsroute naar Tours (23 km). Staat nog niet in mijn gids van 2010. Mooi parcours met deel over oude spoorlijn. En toen kreeg ik na ca. 37 jaar de Loire in beeld. Een moment van weemoed. De regen was inmiddels overgegaan in hozen. Regenjas aan, douchemuts op en regenschoenen aan. Je moet flink blijven fietsen anders word je koud. Zonder de route te gebruiken Tours in en het hotel gevonden. De eigenaar was zeer hartelijk en vol bewondering. En een wielerliefhebber. Ik kon niet eerder weg dan dat we zelfs Gerben Karstens, de clown van de 6-daagse, voorbij hadden zien komen. Lekker warm douchen, voetbal en leuk café met bier, kaas en worst en een glas Vouvray. De eerste serieuze wijngaardhellingen zijn in beeld.

Ultreia et suseia.

Hee Greet, sinds de eerste zomerdag volg ik je en dat bevalt goed! Ik vind 't vooral leuk, dat je nu "zomaar" kadootjes ziet. Gerben Kartens heb ik diverse keren in actie gezien op de zesdaagse van o.a. Groningen, heb er, geloof ik, nog wel foto's van. Gaan we later bekijken, samen met foto's van Bloemendaal én Jan. Tot de volgende keer.