Le Sud

Frankrijk, Poitiers

DAG 25 # 65 km Cyclotoeristen 2

Deze Neanderthaler is gestraft voor het eten van rauwe, dierlijke eetwaren. Gisteravond een acute aanval van buikloop. Het wordt tijd dat Europa hier iets aan gaat doen (:.
Ik zit nu in de Poitou en dat wordt toch zo langzamerhand beschouwd als Zuid-Frankrijk. Zo voelde het ook bij de eerste kilometers. Alles klopte. Landschap, huizen, temperatuur en na een paar kilometer ontdekte ik ook nog de wind weer in de rug. Het is nu gedaan met de gotische kerken. Het wordt sfeervol Romaans. Geen spitsbogen meer, maar ronde, dikke muren en weinig licht. En grote portalen om de toestroom van pelgrims aan te kunnen. Voor 11 uur had ik al 2 Romaanse kerken bekeken.

Vanochtend zeer rustig vertrokken. Gert en Greet uitgezwaaid op hun Kalkhoffs. Wat een mooi perspectief dat je, ook als de vermogens afnemen, op fietsvakantie kunt blijven gaan. Met de gastvrouw even naar de bank gereden. Alleen contant. Het regende een beetje. Het echtpaar van begin 60 doet alles zelf. Hij heeft ook de boot, de tipi en het zwembad gebouwd, maar tuinieren is niet zijn hobby.

Koffie gedronken in Châtellerault. Helaas was de Eglise St. Jacques potdicht en kon ik het fraaie gekleurde beeldje van een pelgrim niet met eigen ogen zien. Verder langs de rivier de Vienne en later de Clain. Bij de ook al gesloten ruïnes van Vieux-Portiers geluncht. Tot nu toe heb ik geen archéosite, zoals de Fransen het noemen, open aan getroffen.

Ruim voor 4 uur was ik bij het toeristenbureau in Chasseneuil (zeer fraaie fietsbrug), de plaats van de gekozen camping. In Poitiers is geen camping. De municipal was keurig en er stonden 2 tenten en een caravan. Geen slechtweeraccommodatie. Ondertussen sputterde het een beetje. Terug naar het toeristenbureau, want er is wel een Auberge de Jeunesse in Poitiers. Reserveren kon niet omdat de jeugdherberg pas om 18.00 uur zou open gaan. Dan maar op de bonnefooi. Na 8 km reed ik het schitterende Poitiers binnen. Wat een mooie, middeleeuwse stad met tig bezienswaardige kerken en nog leuk ook. Gezellig en veel terrassen.
Op naar het toeristenbureau. Daar bleek dat de jeugdherberg 4 km buiten het centrum ligt. Ik keek zuur en de dame kwam met een alternatief. Ik zit 2 nachten in het klooster, dichtbij het centrum. Het is hier prima. Eenpersoonscel met gedeelde voorzieningen en dat voor € 2,50 meer dan in de Stayokay van Poitiers.

Ik zit nu heel dichtbij Limoges. De omgeving waar onze eerste echte fietsvakantie zich begin tachtiger jaren afspeelde. Ik schrik elke keer weer als ik vertel dat we dit al meer dan 30 jaar doen.

Ultreia et suseia.

In het klooster ingetreden? Heb er niet veel angst voor. Begreep dat er daarbinnen geen wifi is en dat betekent denk ik (hoop ik) dat er na de 2e nacht wel weer een uittreding plaatsvindt.

Harry 2014-07-02 10:06:55

Ik heb voor de eerste keer op Google Earth de plaats Poitiers aangeklikt. Ik heb daar o.a. een ronde door de kathedraal gemaakt! Waarvan ik volgende keer vast jouw beschrijving lees. Ik vind dát er erg weinig op je verslagen wordt gereageerd en ik zal het daarom wat vaker doen.

Pap 2014-07-02 13:48:54

Nou, om het nu al Zuid-Frankrijk te noemen lijkt me wat overdreven. Limoges eerst maar eens voorbij. Maar je schrijft leuke verslagen hoor.