Coquilles

Frankrijk, Chateaudun

DAG 19 # 64 km Cyclotoeristen 2

Nog even terug naar gisteren. Waarom is die kathedraal van Chartres nu zo majestueus? De eerste Romaanse kathedraal is al in 1194 grotendeels afgebrand. Een klein deel van het gebouw en de sluier van Maria is bewaard gebleven. Rara, die zat zeker in de brandvrije kluis. De te herbouwen kathedraal moest vanwege de enorme toeloop veel groter worden en dat vormde de aanzet tot het gebruik maken van een nieuwe techniek. Een gotische kathedraal is vanwege de gebruikmaking van luchtbogen veel ruimer en veel lichter en bood ruimte voor de zeer oude en prachtige glas-in-loodramen. De kathedraal is dus zeer oud, staat op een plateau en heeft maar liefst 9 gebeeldhouwde portalen. Zij kent haar gelijke niet.
Gisteravond heb ik op een terras coquilles St. Jacques gegeten. Ik ken ze nog maar een jaar of 7 en vind ze heerlijk. En zo toepasselijk. Deze schelpdieren huizen in de St. Jakobsschelp. Op Harry's verjaardag (dag voor mijn vertrek) heb ik ze nog gegeten in Bad Nieuweschans.
Ik heb gisteravond gewacht tot 22.30 uur. Toen begon de son et lumière bij de kathedraal. Een fantastisch spektakel waarbij de kathedraal gebruikt wordt als projectiescherm voor bewegende, fantasievolle en kleurrijke beelden. Waarom heeft Groningen dit nog niet?

Met mijn pelgrimsopdracht begon ik al stappen te maken. Ik maakte me niet druk om fout rijden, koude douches, Telfortperikelen. Gisteren ging ik in de kathedraal ernstig in de fout. Er waren veel Japanners, die de kathedraal als een stel 8e-groepers als een apenkooi beschouwden. Tot twee maal toe heb ik Japanners er op gewezen dat het niet de bedoeling was de trappen te betreden voor het maken van hun stupide foto's. Dit stond op de bordjes, naar niet in het Japans. Oei!

Op tijd de wat verwaarloosde jeugdherberg verlaten. Reeds na 10 km vond ik koffie en een bakker in Thivars. In Luplanté heb ik de mensen uit De Bildt met tandem (Vittorio) gezelschap gehouden bij een kopje koffie. Gijs heeft getrakteerd. Leuk ! Ze blijven me nu voor.
Het was vandaag een grote bladdag. Mijn gemiddelde snelheidv steeg al bijna weer 1 punt. Veel graan, rustige, kleine weggetjes. En weer een haas en een overstekende ree.
In het mooie Bonneval heb ik voor slechts € 13.50 een menu du jour met drie gangen en koffie gehad. Uitstekend en snel. Het terras was bomvol. In Frankrijk wordt meer geluncht dan gedineerd.

Ik zit nu in de verblijfsruimte van mijn gedroomde municipalcamping en dat voor slechts 4 euro. En net sinds 3 dagen is er internet! Chateaudun is ook nog eens een erg leuk plaatsje met groot kasteel en grotten. Vanwege mijn luxeprobleem van te veel tijd tot mijn ontmoeting met Harry, blijf ik hier morgen ook nog. Ik was wel even gedwongen iets te plannen.

Elke dag heb ik ontmoetingen. Mijn Engels gaat heel goed en het Frans gaat ook steeds beter. Vandaag dachten ze dat het rood-wit-blauw dat aan mijn stuurtas hangt voor Framkrijk is. Grote hilariteit toen ik het uitlegde. Op het terras waar ik een zoveelste Leffe dronk, werd ik aangesproken door een aardig, maar onzuun mannetje. Hij was geboren in Toulouse maar had lang in de bouw in Parijs gewerkt. Per dag heb ik vele gesprekjes. Mensen zijn erg vriendelijk.
Ik ben nu in afwachting van de match.

Ultreia et suseia.

Hartstikke mooi dat het met jou Engels en Frans zo goed gaat, maar om nou ons arme achterblijvers te frustreren met 'onzuun' gaat echt te ver. Gelukkig is het een mooi woord en dan is het of oud Nederlands of Gronings. Jij als in Groningen geworteld, uit je het spontaanst in het Gronings, dus moet onjuun wel Gronings zijn. Jerome kon dus wel wat putwotter mit gruinzaip gebroeken.

Geert 2014-06-26 00:19:52

Het moet toch niet gekker worden! Nog geen drie weken pelgrim en dan al zo'n metamorfose: niet meer druk maken om koude douches! Ik hoop dat ik je over twee weken nog herken. Gelukkig spreek je nog wel een enkel woordje moerstaal.

Harry 2014-06-26 05:11:15

Ik had ook zelf graag de prachtige kathedraal van. Chartres willen bekijken maar. door jouw uitgebreide beschrijving is het alsof ik een beetje met jou meekijk! Uitmuntend overgebracht hoor! Ik heb ook eens een aparte ervaring bordjes in kerken gehad die om eerbied en stilte vragen. Bij een bezoek aan Lourdes in 1988, samen met Astrid, bleken in de door ons bezochte kerken die bordjes in de Nederlandse taal 2 keer zo groot als die in andere talen! En dat was vast niet omdat Nederlanders slechtere ogen hebben!