Flevoroute

Nederland, Haarlem

DAG 4 # 83 km Cyclotoeristen 2

Ook afgelopen nacht heb ik op de zeer rustige camping in Almere prima geslapen. Ondanks 1 donderslag en regen en een uurtje harde wind. De tent is stormvast. Toen het droog was ben ik opgestaan. Nog voor 7 uur. Natte zooi rustig inpakken, een krentenbol, even wifi op terras om verslag te plaatsen en al voor openingstijd met code het hek uit. Het was wennen, die eerste 10 km. Ik was veel alerter. Meteen al weer zon. Pas na Muiderberg was ik de raas van de A6 kwijt. Vlak voor Muiderberg een smal stukje met prachtige dijkhuizen Even een fotostop. Toen ik weer opstapte werd ik vanuit de tuin gegroet door een engelachtige figuur. Of verlicht in Boeddhistische zin of psychiatrisch in Westerse zin. Bijzonder, dat wel.
Ca. 16 km Amsterdam doorkruist. Nog een stukje opgefietst met een vrouw op een Koga. Ze ging naar huis om de fiets te voorzien van bagage en een stukje in NL te fietsen. Hierna was ik route kwijt. Verder was Amsterdam doorkruisen een eitje (IJtje). Ook in Haarlem had ik een kort gesprekje bij een verkeerslicht. Het maakt mensen wel nieuwsgierig zo'n vrouw op een fiets met bagage.

Zoals ik al voorspeld had is mijn gemiddelde dramatisch gezakt, zonder het treintje van Anja en Jane. Van 18.02 naar 15.62 km/uur. Het had ook te maken met de 4edagsinzinking. Drie dagen gaan prima en dan komt de reactie op de 4e dag. Voor Harry moet dit herkenbaar zijn. Ik heb nog wel een excuus in de hardere tegenwind. Hoedanook, ik was hier zeer op tijd hier en okselfris. Ik heb de Flevoroute officieel uitgefietst tot Overveen, knooppunt 19. In Groningen en ook in Overveen staat dat Groningen-Haarlem 250 km is en ik had ruim 300 km op de teller staan. Met pakweg 10 km omfietsen vanwege fout rijden is dat een forse afwijking. Het Friese deel van de Flevoroute vond ik het mooiste. Morgen ga ik onbewegwijzerd verder met gidsje van Clemens Sweerman, kaartjes en beschrijving. Deel 1 gaat van Haarlem naar Tours. Ik koers op Dordrecht.
Vanmiddag ben ik doorgefietst naar Bloemendaal en heb geluncht in strandtent Parnassia. Buiten met lichte regen onder parasol.
Bij het kopje van Bloemendaal merkte ik dat ik niet op het kleine blad kon komen. En dat bij de tweede bult na vertrek. De eerste was de keileemopduiking van Urk. Later ging de ketting wel moeizaam op het kleine blad. Ik laat hem bij gelegenheid wel even bijstellen.
Stayokay is heel comfortabel. Nog geen kamergenoten ontdekt (er kunnen nog 3 komen). Bier, was, internet en straks eten en aardige mensen.

Ultreia et suseia.

Zoals gewoonlijk ben je mij weer ver vooruit; jij bent al dagen onderweg en ik moet nog beginnen. Ik vind het prachtig wat je schrijft. Jouw enthousiasme over de Tjonge doet mij herinneren aan jouw vroegere beschrijving over de Linde-vallei. Hans Monderman was ook al zo enthousiast over de Tjonge. Wat leuk en herkenbaar: Frank in een boomhut. Het is wel een geruststelling dat jouw kilometerteller niet te weinig aangeeft..............

geert 2014-06-10 23:07:00

Geert bedoel je dat Greet niet met de engelachtige verschijning meegevlogen is... Je weet nooit wat er na weken met de Compostella gangers gaat gebeuren. TIP: flink blijven eten, dan verlicht je minder snel ;)