Tierra de Campos

Spanje, Castrojériz

DAG 64 # 51 km Cyclotoeristen 2

In 2010 zijn we in de prachtige stad Burgos geweest voor de start van de El Cidfietsroute, die eindigt in Valencia. Wij zijn gestopt in Teruel. Het was begin mei en we hebben nog sneeuw gehad. De route was indrukwekkend en zeer rustig. Gisteren moeiteloos weer een hele dag in Burgos besteed. Meer dan 2 uur met een audiofoon in de kathedraal. De koffer van El Cid werd genoemd, maar stond er niet. Het ongelooflijk mooie en wulpse portret van Maria Magdalena van de hand van Da Vinci hing er wel, maar werd niet vermeld. De kathedraal is een meesterproef van Jan van Keulen (van de kathedraal aldaar). Het mooist vind ik de sobere, middeleeuwse delen. Vanaf de Renaissance wordt het veel goud dat blinkt en nog later lijdt men aan een horror vacuum (gisteren geleerd). Angst voor de leegheid.
Vanwege mijn protestantse achtergrond weet ik weinig van het katholieke geloof. Vanwege de kunst ben ik er nog niet zo heel lang achter dat ook Maria ten hemel gevaren is en opgenomen. Volgende week wordt dat gevierd. Gisteren kwam ik er pas achter dat ook Maria onbevlekt ontvangen is. Verder gaat dat dan weer niet. Haar moeder Anna is bevlekt ontvangen.
Langs de boulevard met de gekroonde platanen langs de rivier Arlanzón heb ik vele kilometers gemaakt. Hier speelt zich de hele dag een passeo af van vooral ouderen. Net mijn eerste 2 rollators gezien in Spanje.
Vanaf mijn lunchtafel heb ik vastgesteld dat de Spanjaard over het algemeen niet de schoonheid van de gemiddelde Italiaan bezit. Grovere trekken en ook wat vetter. Van de kledingstijl word ik niet vrolijk. Dat is dan ook de enige kritische voetnoot over Spanje. Verder ben ik razendenthousiast.

Dit keer heb ik ook de kerk van San Nicolás bekeken. Ook een werk van de familie Van Keulen. Ook de famiilie Giles de Siloé, Vlamingen van oorsprong, heeft zich niet onbetuigd gelaten. Eenvoudig en Gothisch, met een ragfijn, kantachtige stenen retabel. Een compleet stripboek met afbeeldingen. Het Monasterio de las Huelgas was helaas al dicht. Toch maar een derde keer Burgos.
Het is bijna niet voor te stellen hoe rijk (vroege) koningen waren en omdat er geen beeldenstorm is geweest en geen revolutie, is veel bewaard gebleven.

Vanaf Burgos begint de meseta of de Tierra de Campos. Een hoogvlakte van rond de 800-900 m. Droog, weinig groen, veel koren, wind en weidsheid. Ik ben nu in het langgerekte dorp Castrojériz. Ik zit te schrijven in de kloosterhof van de San-Juankerk. Vroeger was dit dorp een belangrijke pelgrimspleisterplaats met 6 kerken, 3 kloosters en een tempeliersburcht. Vanwege de wolhandel waren er veel contacten met bijv. Middelburg en Brugge. Vanwege de huidige pelgrims is het nu heel levendig en er zijn nog 3 kerken over, waarvan ik 2 mooie heb bekeken. Ook Santiago (St.-Jakob) weer aangetroffen. Dit maal ook in zijn gewelddadige outfit. Als matamoros, morenslachter.

In de voor de Camino prachtig geplaveide dorpsstraat vroeg ik aan 2 oude mannetjes waar de brievenbus was. Eentje had in Dortmund gewerkt. De Spaanse maat droop af en ik moest naast de ex-'gastarbeider' gaan zitten. Even wat gepraat in het Duits en hij nam afscheid van me met een klein zoentje. Zo schattig.

Ook nu ben ik weer beland in heel leuk, niet duur hotelletje. Als je fietst of wandelt kom je hier veel eenvoudiger terecht. De casa rural staat bij mij bovenaan met stip.

NB Even een tip om onze Groningse wegen aan te duiden: namens de zeer uitnemende gedeputeerden de provinciale weg N360 (zie de foto).

Ultreia et suseia.

TERUGBLIK WEEK 9 267 km TOTAAL 3411 km
Spanje is een groot hoogtepunt. Pittiger fietsen met korte etappes.