Bloemetjesjurk

Frankrijk, Chartres

DAG 17 # 46 km Cyclotoeristen 2

Vandaag was een zondagmiddagritje. Mijn gemiddelde steeg gelijk met een kilometer per uur. Alles in Condé een beetje laten drogen en pas om 10 uur op pad. Na Adainville was een oudere dame in een bloemetjesjurk in de weer met een hak in haar moestuintje. Naast haar stond een vogelverschrikker in bloemetjesjurk met strohoed.
Ik fietste door een mooi landschap. Een rijke streek getuige de landgoederen en de paardenhouderijen. Om 12.00 uur was ik in Maintenon (aan de Eure). Tijd voor koffie met een wafel. Ik had een dringende caloriebehoefte. Hier heb ik de tijd genomen om het prachtige kasteel van Madame de Maintenon te bekijken. Madame had het kasteeltje gesponsord gekregen van Louis XIV, de zonnekoning. Zij was de gouvernante van de onwettige kinderen die Louis had bij Madame de Montespan. Uiteindelijk werd de gouvernante zijn minnares en later ook zijn vrouw. In achtertuin van Madame werd in 1685 aangevangen met een prestigieus project, een aquaduct naar Versailles. Wat de oude Italianen wel konden, lukte de Fransen niet. Vreemd genoeg schonk de zonnekoning het onaffe bouwwerk aan Madame de Maintenon. De ruïne is zwaar romantisch.
In het kasteel ontdekte ik een prachtig portret van de zoontjes van de Duke of Buckingham van de hand van Antoon van Dijck. Na het kasteelbezoek was het tijd voor een stevige lunch. Voor de golfers: aanpalend aan het kasteelterrein ligt een meesterlijke golfbaan.

Dichtbij Chartres, bij de tweede rotonde, moest ik een klimmetje doen. Aan de horizon doemden twee torenspitsen langzaam op en een groen dak. Zeer indrukwekkend. Stel je het effect voor op de Middeleeuwse pelgrim. Denk je de Groningse Emo in onderweg naar Rome. In werkelijkheid was er in 1212 geen kathedraal klaar in Chartres. De eerste was al 1194 in de brand gevlogen.

Dit keer heb ik gekozen voor een kamer voor mij alleen in de Auberge de Jeunesse (sic). Ook om wifi te hebben. Met mijn provider Telfort is het nu zover dat ik niet kan bellen, sms'en of roamen. En dat terwijl ik € 77 beltegoed heb. Het is Kafkaiaans.
Op weg naar de kathedraal kwam ik mijn Duitse tegenhangers tegen. Voorzien van stoeltjes liep een groep leeftijdsgenoten hijgend en puffend de trappen op om eenmaal boven vergast te worden op een lezing van een knappe en beminnelijke gids.
Morgen blijf ik hier nog. Chartres is awesome!

Ultreia et suseia.

Beste Greet, Toen jij vertrok, was ik bij mijn kinderen en kleinkinderen in Australie. Ik heb je dus niet kunnen uitzwaaien, maar ik vind het heel leuk om je via je blog toch een beetje te kunnen volgen. Ik wens je heel veel plezier op (het vervolg van) je reis.

Ineke Molenkamp 2014-06-24 12:12:26

Ik wist natuurlijk weer niet wat 'awesome' betekende, maar die omschrijving klopt. Chartres, je weet letterlijk en figuurlijk niet wat je ziet; het is zoveel. De ligging, de leylijnen, de gebouwen, de beelden, de gebrandschilderde ramen, alle verhalen die worden uitgebeeld. Je mag wel regelmatig een kaars voor je zelf aansteken anders kun je het niet allemaal bevatten of heb jij een veel grotere opname capaciteit na al die andere kerken en kathedralen.

Geert 2014-06-24 15:52:30

Ja Chartres is leuk! Geniet er van! en van je rust! tot in Larnagol !