Eerste traject

Frankrijk, Tours

DAG 23 # 0 km Cyclotoeristen 6

Traject 1 (870 km Haarlem-Tours) van de route zitten er op. Tijd voor een tussenbalans. In totaal heb ik nu bijna 1300 km gefietst. Het weer was op de laatste 30 km na, ideaal. Het fietsen gaat prima. Het is heel goed te doen met korte afstanden en rustdagen. Veel gezien: mooie landschappen, rivieren, dorpen en steden. Kathedralen, kerkjes en sporen van Sint-Jakob. Lekker eten en elke dag een Belgisch bier en verrassend hoe leuk ik Frankrijk vind. Veel ontmoetingen.
Medepelgrims en korte leuke contacten. Nog geen wandelende pelgrim gezien. Ik ben nu langer dan ooit alleen op pad. Dat gaat uitstekend. Het is wel anders.
Je bent alerter en geconcentreerder en gevoeliger voor invloeden als het weer bijvoorbeeld. Ik vermaak me uitstekend. Dat mag duidelijk zijn. Maar ik verheug me ook op het weerzien met Harry over precies 2 weken. Ook een stukje vakantie op een mooie route. Geen blog voor dat deel.

Vanochtend om 8.00 uur eerst een was gedraaid in de laverie. De Jehova's waren toen ook al pad. De kathedraal van Saint-Gatien was Pools druk bezet voor de mis. Later teruggegaan voor de bezichtiging en de stempel. Hele mooie kathedraal, maar ze haalt het niet bij die van Chartres. Alleen de zeer oude glas-in-loodramen zijn vergelijkbaar. Natuurlijk heb ik ook nog de Basilique de St. Martin bekeken. Hier is grafkapel van Sint Martinus bisschop. Na Sinterklaas in Bari een mooie aanvulling. Ook heb ik nog iets nieuws opgestoken. Luitgarde, de vrouw van Karel de Grote is in juni 800 overleden in Tours.
Hierna was het wel tijd voor een zondags biertje met een worstplankje. Ik kreeg een complete gedroogde worst nog in de verpakking. Met noten erin. De helft bewaard voor de lunch van morgen samen met een stukje kaas wat ik nog heb. Dit keer heb ik Oostenrijkse fietsers aangesproken. Zij gingen St. Nazaire-Nevers fietsen en hadden Spaans deel van de camino gewandeld. Gelijk een idee om via de oude pelgrimswegen naar Nevers te fietsen en dan via de Loireroute van Bikeline naar St. Nazaire. Vanmiddag heb ik een Libanese ceder uit 1804 gezien met een doorsnede vsn 7.50m. De Jakobsschelp van Marja doet het goed. Veel extra reacties. Vandaag nog een gesprekje met beetje type randfiguren met veel honden vanwege de schelp.

Vanavond heerlijk 3-gangendiner gegeten vanwege de nipte overwinning van NL. Heerlijk verboden in NL, rauwe tartaar met rauw ei!

Ha Greet, ik hou al die verslagen niet bij, bijna elke dag een nieuwe :O). Ik wil ze niet door elkaar lezen dus vanavond maar eens alles achter elkaar geplakt. Zodoende bij het avondzonnetje jou al aardig gevulde boek gelezen! Je schrijft leuk en zie het eigenlijk voor me gebeuren. Ik als "niet lezer" laat maar weer wat verslagen liggen zodat ik het eind van de week weer wat te lezen heb! Veel succes maar weer!