Bordeaux

Frankrijk, Bordeaux

DAG 31 # 84 km Cyclotoeristen 0
DAG 32 # 78 km Cyclotoeristen 14

Voor het eerst in mijn leven ben ik in Bordeaux. Dat wil zeggen op de camping die meer dan 10 km is van het centrum.
Gisteren heb ik na een panoramisch ontbijt nog even Aubeterre verkend. De zon scheen lekker, ondanks wat achtergrondwolken. Rond tienen op pad. Na 10 km arriveerde ik in St. Aulaye en dit is district Dordogne. Weemoed. Het waren de jaren 80 dat we er voor het laatst waren en begin 70 was ik er voor het eerst. Veel mooie herinneringen. En het is nog heel herkenbaar.

In St. Aulaye stempel gehaald en koffie gedronken op mannenterras. Praatjes gemaakt met 2 ervan. Een was deskundig op fietsgebied. Hij herkende mijn extreme bergverzet.
Het is alsof de duvel er mee speelt, maar ik heb weer Brits geluncht. Met een Franse sandwich. Rond middaguur bewolkte het verder. De route was erg mooi. Zeker 15 km bos, daarna wijngaarden. Licht glooiend. Niet al te inspannend. Rond 4 uur bereikte ik de beoogde camping. Toch wel 4 km vóór St. Emilion en het was inmiddels hoogseizoen en de prijs voor 1 nacht was gestegen van 22 naar 33. Ik dacht het niet. Exorbitant. De campingmeisjes verwezen mij wel aardig naar een goedkopere camping. Het tarief voor een camper is hetzelfde als voor 1 persoon met piepklein tentje. Toch ook nog reden voor een bijna echtelijke ruzie van NLcamperstel.
Ik heb nog uurtje geschuild onder campingluifel. Hierna St. Emilion bereikt. Besloten naar Castillon-la-Bataille door te fietsen. Plaats met station en camping. Toen ik er tegen zevenen aankwam en het licht regende, heb ik nog even overwogen naar de gendarmerie te rijden en advies te vragen voor een arme pelgrim. Gelukkig verscheen daar bar-hotel Feniks. Voor 56 euro vol pension en onverwacht heerlijk eten. Hier ontmoette ik de Britse fietsers en ook zestigers , Colin en Mike. Mike had 'slechts' 22 marathons gelopen. Elk jaar gingen ze een dikke week fietsen en meestal rond Bordeaux. Heel gezellig gegeten. Colin vertelde over de fietsroute over oude spoorbaan van Créon naar Bordeaux. Laat Créon nou de plaats zijn waar ik zaterdag (niet zondag) met Harry heb afgesproken.
Dus de volgende dag ging ik terugfietsen naar St. Emilion voor verder bezoek en dan stukje pelgrimsroute en op naar Bordeaux. Mijn eigen route (14 km) naar St. Emilion was van grote schoonheid. Het landschap staat op de Unesconominatie.
St. Emilion is ondanks toeristenkermis wel erg de moeite waard. Ik heb mijn tweede monolithische kerk bezocht en dit keer ook echt onder de grond. Het was een gegidste rondleiding en je mocht geen foto's nemen vanwege het privékarakter? van de monumenten. Daar heb ik een andere keus in gemaakt. Er waren ook wel wat raadselachtige elementen. Opnieuw de boogschutter afgebeeld, net als op de St. Jacques in Aubeterre. En dan de musicerende vrouw met de graal naast zich.

Ondertussen is gisteravond het Telfortprobleem opgelost. Niet dankzij Telfort overigens, maar door de vasthoudendheid van Harry en Lars. In mijn phablet hoort een minisimkaartje. Aangeschaft en laten plaatsen in de Telfortwinkel. Echter, ze hebben er wat verplicht beltegoed opgezet, maar de kaart niet geactiveerd. Dat is gisteravond gebeurd. Ik ben weer bereikbaar!

Vanaf St. Emilion heb ik de route opgepakt tot Guillac en daar de fietsroute over oude spoorlijn genomen. Heerlijk fietsen. Geen verkeer en lekker geleidelijk. Mooie tunnel waar de lichten een voor een en op tijd aanflitsten. Een tegenligger die me buon camino wenste. Een hert en Colin en Mike die besloten hadden toch alvast maar naar Bordeaux te gaan. En ik ben Créon al gepasseerd. Morgen fiets ik daar heen.

Dit is voorlopig mijn laatste blog. Ik ga met Harry op vakantie. Op zondag 27 juli verwacht ik weer on line te zijn. Adieu.

Stoer hoor, al zo'n eind. Lijkt overigens bijna Georgische kerk. Niet omgefietst?

Christine 2014-07-09 10:41:37

Ik wens jou en Harry een heel fijne vakantie! Ben benieuwd naar je belevenissen wanneer je eind juli de digitale draad weer oppakt.

Jane, Our Home 2014-07-09 12:57:40

Petje af, dat je nu al zover gekomen bent. Elke dag op de fiets in weer en wind. Zelf voel ik al zadelpijn, als ik jou verslag lees. Gelukkig het genieten van jou ontdekkingsreis heeft de overhand. Greet, ik wens jou samen met Harry een hele fijne vakantie toe. Ook, ik ben benieuwd naar de afloop van de belevenissen naar Santiago.

Louise Fransen 2014-07-09 13:30:58

Jouw belevenissen en bespiegelingen ademloos gevolgd! Bijna jammer dat je met Harry op vakantie gaat... haha, geintje natuurlijk! Veel plezier samen, ik heb al een bed opgemaakt in Larnagol! Ik ga je zeker weer volgen vanaf de 27e! Hartelijke groet van ons allen in Den Hoorn.

Peter Fransen 2014-07-09 19:04:10

Hoi topper! Wat onzettend leuk om je belevenissen op deze manier te volgen. Hebben wij even pech dat we het nu zonder je blog moeten doen! Hele fijne vakantie!!

Inge 2014-07-10 16:04:41

Hola Greet, Ik vergis me steeds en wil kijken of je weer wat op je blog gezet hebt, maar je hebt nu heerlijk vakantie met je man. Ik was er al zo aan gewend dat je steeds een stukje schreef. Zo leuk..... Maar felices vacaciones met Harry, hoor.