Geen heilige

Nederland, Oldeberkoop

DAG 1 #82 km

Vandaag was onze bestemming Sint-Nicolaas. Via de LF 20, de Flevoroute. Ik had iets willen schrijven over de sinten Jacob en Nicolaas en over het graf van Nicolaas in Bari. Vanmorgen om 9.02 kwamen Anja en Jane de straat in fietsen. Ik was net opgepakt. Eerst een fotoshootout en toen vertrekken met schitterend weer. Volgens Jane moesten we de route oppikken via de Concourslaan in het Stadspark. Beetje onlogisch, maar okay. Ook niet verder bij nagedacht. Tot we de Concourslaan opreden, toen dacht ik zouden er uitzwaaiers zijn? Bij het Scholtensmonument herkende ik Geke en Jane. Wat een leuke verrassing. Ik was er beduusd van. Weer foto's en pas tegen tienen weer op de fiets gestapt. En route. Ver buiten Peize raakten we eindelijk uit de vertrouwde omgeving. Ik was op weg naar Santiago. De route was flink aangepast met veel lusjes. Het schoot niet echt op. In een prachtig bos dronken we Jane's koffie en aten we Anja's muffins.
Koffie met gebak bij Wijnjewoude. We waren fout gereden in Bakkeveen als gevolg van de vlooienmarktperikelen. Hier mocht ik het cadeautje van Harry uitpakken. Een prachtig briefje met een zelf geknutseld pelgrimsstafje, omhuld met wat slijk der aarde.
De route weer opgepikt en verder met onze 3 verschillende kaarten. Ik waande me al bij Heerenveen. Tenslotte hadden we met zijn drieën de route met Pinksteren al eerder gefietst. Na bijna 80 km de kaarten op de picknicktafel en een conclusie dat het fietsdeel van Google Maps niet op orde is. Sint-Nicolaas zou 77 km zijn en was in werkelijkheid nog wel 25 km verder. Crisisberaad langs de prachtige Tjonge. Waarschijnlijk over een paar kilometer een camping. Jane kondigde aan wel bereid te zijn boodschappen te gaan doen met de campingeigenaar. Van welke planeet kom jij?, zei ik nog.
De minicamping in Oldeberkoop ligt pal op de route en bleek helemaal bezet door Letten, die werken voor Heerenveens bedrijf. Anja en ik zetten in de druppen de tenten op en Jane .... vertrekt met de eigenaar naar nabijgelegen dorp met winkel die open is. Jane heeft heerlijk gekookt en we hebben in de zon gegeten.

Een tocht van een pelgrim is er niet eentje van de gebaande paden en volledige zekerheden. Zelfs Google Maps zet je al op een verkeerd been, of met andere woorden: werkt ook mee aan het geven van een karakter van een pelgrimstocht aan jouw reis. Het eerste deel van het uitgeleide doen is prima verlopen; bijzondere ervaring dat je onverwachte uitzwaaiers had! Overigens is niet alles helemaal goed gegaan: het filmpje van je vertrek bestaat uit 2 foto's (de (vermeende) start en het (vermeende) einde van het filmpje). Werkt natuurlijk alleen goed wanneer je 'film' in plaats van 'foto' instelt. Kan nog worden hersteld, maar dan moet je even terugkomen. Maar niet doen dus.