Stokbreuk

Frankrijk, Condé-sur-Vesgre

DAG 16 # 86 km Cyclotoeristen 2

Gisteren had ik weer mijn sabbat, een jour de repos. Geen inspannende dingen. Een heel mooi rondje van 16 km gefietst. Toch op ca. 200 m hoogte geweest. Na de Collines in België (142 m) fietste ik eergisteren op 184 m hoogte. Tot St. Jean-Pied-de-Port, aan de voet van de Pyreneeën , zal ik niet boven de 250 m uitkomen. Een geruststellende gedachte. Onderweg heb ik de 12e-15e eeuwse kerk in Marquemont bezocht. Hiervoor de sleutel gehaald. Heel bijzonder om met een hele grote sleutel een kerk te openen. De rustdag kwam wel goed uit, want ik had enorm verzuurde benen. Dus verder niets gedaan dan naar de boulangerie te lopen voor lunch en avondeten. De zogenaamde driesterrencamping kreeg ook weer fietsers te verwerken. Een Belgisch stel uit Kortrijk en een stel uit NL met tandem.

Ik had bedacht dat het handig was om de tent even te verplaatsen in verband met de ochtendzon. Matje en slaapzak bleven er in en even optillen. Toen ik de boel weer wilde vastzetten, bleek dat de boog niet meer gespannen was. De stok was gebroken op het verbindingsstuk. Malheur. De NL man van de tandem heeft me heel vaardig geholpen om het reparatiebuisje er om heen te krijgen. Ik kan blijven kamperen, wat met dit weer heel aangenaam is.

Vanochtend zat ik 8 uur op de fiets. Prachtig weer en alweer wind in de rug. Het is zondag en dan stapt in Frankrijk, België en Italië iedereen voor de ochtend op de fiets. In het dorpje Us werd om 9 uur al gefietst, gewandeld en gejeudebould. In Vigny was een bank en koffie. Hoera! Hierna vond ik een bankje op een droomplek bij een kabbelend beekje en onder een boom met uitzicht op een paardenwei. Tijd voor mijn pain au chocolat.
Ik vind het heerlijk om langere tijd in Frankrijk te zijn Sinds de vorige eeuw (fietsvakantie Bretagne en Jersey) is dat niet neer gebeurd. Ik vind het een prettig land. Goede ruimtelijke ordening, verschillende landschappen, leuke dorpen met bloemen en luiken in prachtige kleuren, boulangeries. En ..... erg vriendelijke mensen. Dat hadden Harry en ik ook al in mei op Sicilië ervaren.

Om 12.30 uur was ik na 53 km op de beoogde camping. Al weer eentje van het type dat meer doet denken aan een gesloten inrichting met hekwerk en intercom. Bovendien was er in de omgeving niets anders te eten dan een crêpe of een wafel. Ik ben doorgefietst. Na 50 km met veel klimmen was ik nog heel okselfris. Ik had, onnodig, ook nog even geoefend op een helling van 10%. In het volgende dorp bleek een Portugese winkel nog net open. Hele aardige, levendige mensen. Ze hadden ook heerlijk eten. Heb vis met rijst en bonensalade gehad. Dit eten op de meent, waar een dorpsfeestje aan de gang was, op het gras genuttigd. Er kwam meteen een breedlachende man aan die me een bank aanbood. Heel aardig, maar ik zat prima. Bij het weggaan kreeg ik van de Portugese nog twee bananen in handen gedrukt. Ik was er confuus van.
De resterende extra 32 km vlogen om. Het parcours was ook vlakker. Ik ben weer op een adres beland, waar Hans en Anja vorig jaar zaten. Het is hier prima. Ik zat op 53 km van Parijs en zit er nu net ten zuiden van. Ik ben de Seine overgestoken.

Het was een prachtige dag. Ook een heel mooie route. Morgen korte rit naar Chartres, waar ik 1 of 2 dagen wil blijven.

WEEK 2 TERUGBLIK 443 KM TOTAAL 1055 KM
Al weer een mooie week. Rugwind, 2 bewolkte dagen en geen regen van betekenis. Prachtige steden, talloze kerken en kathedralen, veel lieve mensen. 4x camping, 2x jeugdherberg en mijn eerste refuge.