Een mooie dag in Patan

Nepal, Patan

Patan, eens een onafhankelijke stadsstaat, inmiddels een buitenwijk van Kathmandu, alleen nog van elkaar gescheiden door de bagmati-rivier. Veel toeristen vanuit Kathmandu maken er een snelle dag trip van. Wij verblijven er 3 dagen/nachten en vandaag al gezien dat dat meer dan de moeite waard is. Veel rustiger dan Kathmandu en zo veel mooie pleintjes met steegjes door de huizen heen en dan kom je steeds weer in een ander scenario uit, net alsof je steeds in een ander verhaal stapt. Fascinerend!

Voordat we de fantastische, voorgeschreven stadswandeling van 2u uit de lonely planet lopen, komen we langs de dierentuin en, net uit Chitwan afkomstig, kunnen we het niet laten hier ook even langs te gaan en nu wel de tijger en neushoorn en nog veel meer van dichtbij te zien. De kinderen genieten ervan en wij natuurlijk ook. Het spectaculaire Durbar Square (zwaar getroffen door de aardbeving) bewaren we voor morgen. De wandeling leidt ons langs al de courtyards met vele tempels en het is goed te zien dat Patan een lange boeddhistische geschiedenis heeft met veel invloed op de hindu tempels. Veel van de locals noemen Patan vanuit Sanskriet nog steeds Lalitpur (stad van de schoonheid). Begrijpelijk. 136 kloostertjes en 55 grote tempels, is Patan altijd een kweekplaats geweest van kunst en architectuur.

Tussendoor, eigenlijk onze lunch, weer eens goede koffie (van verse bonen) en fruit/wortelcake, muffins en taartjes voor tweeling en Diederik. Smullen!

Even later worden we bij een voormalige boeddhistische klooster uitgenodigd om met hen rijstwijn te drinken en een hapje te eten vanwege een feestelijke dag. Ook de 2 tieners mogen een stevig slokje (zie het effect op de foto waar ze met hun tweeën op staan 😂.

Veel contact weer met de aardige Nepalesen, vooral met de kinderen. Een en al vriendelijkheid en vaak beter Engels sprekend op jonge leeftijd dan bij ons. Doen ze goed hier!

Helaas wordt het hier al om half 7 donker. Vlakbij Durbar square gegeten in het 3e Wereld restaurant en met taxi terug naar hotel. Geen zin meer om terug te lopen en voor 2,5 euro zijn we snel weer thuis bij ons Orchid home bed & breakfast, waar we bij ontbijt croissantjes krijgen 😋. Ik kijk er al weer naar uit. Morgen ook maar eens wat souvenirs zien te verkrijgen, altijd leuk wat aandenken van een prachtig land met sympathieke, goedlachse mensen.

Je mooie verhalen met zoveel invoelbare belevenissen, persoonlijke indrukken en reflecties lezen heerlijk weg. Die prachtige foto’s maken het helemaal compleet. Alsof we het zelf ook een beetje meemaken, thanks for sharing! Nog heel veel plezier de komende dagen en alvast een goede terugreis. Tot gauw!