Hindi en Bagmati

Nepal, Kathmandu Valley

Samengepakt in een kleine taxi laten we ons naar de Gokarna Mahadev Temple brengen, 6 km uit de stad, naast de Bagmati rivier. De meeste reizigers missen deze hoek van de vallei en daardoor lekker rustig en vredig. Weinig aardbevingschade. De monniken van deze tempel (de priester en de assistent, vader en zoon) geven ons een zeer uitgebreide toelichting op alle goden van het hindoeïsme (Brahma, Vishu, Shiva, Nandi, Bayu, Parvati, Ganesh, Gauri Shankar, Krishna, Hanuman, Ganga, Lakshmi, Indra etc..) en nemen er alle tijd voor. Niet allemaal in een keer allemaal te bevatten, echter wel stuk wijzer geworden. Ook hier veel offers, apen die proberen de banaantjes uit de offerschaaltjes te jatten en veel devotie.
Terug wandelen we langs de Bagmati en komen daar veel spelende kinderen tegen die het erg leuk vinden met ons even tijd door te brengen. Dat levert ons heel veel gulle glimlachjes op. We kopen ook belleblaas voor een aardig meisje en geven haar een banaantje en schoon water. Wat een lol leverde dat op en dankbaarheid. Alleen de hindu kids die erg spicy eten iedere dag (helpt blijkbaar voor de weerstand) en bij de rivier geboren zijn, kunnen er in zwemmen zonder ziek te worden. Grrr. Echt heel vies water 😁.
De laatste kilometer van de wandeling terug werd wel ff stofhappen en door de drukte banen. Jeminee wat een viezigheid. Je zal er een levenslang wonen. We begaan voor het eerst een echt eetrisico. We eten bij een local restaurant. Na 5 uur nu nog niemand problemen 😂. We burgeren langzaam in.
Via de stoepa kennen we de weg terug naar huis en dan gelijk al het stof er af douchen en schoongewassen kleren aan die door hotelpersoneel na de was ook gedroogd waren. Heerlijk fris gewassen Nederlanders die nagenieten van de sublieme tempelkunst, de goedlachse Nepalese kinderen en de sportieve wandeling.
Ik geloof dat ze cappuccino maken in dit hotel 😉, dat gaan we dan zo eens vragen en morgen zouden we weleens kunnen gaan zwemmen 😃. Met die 31 graden van vandaag en weer geen regen lijkt me dat wel een goed plan. Zonnebrandcrème wordt goed gebruikt nu na de eerste verbrandingen bij m.n. de tieners en René. Die dachten het wel ff zonder te doen. Op naar de Cappu! Fijne avond of zondag voor morgen alvast.