Wat een kleurenpracht en daar was ineens dan de regen

Nepal, Kathmandu

Vandaag was Durbar Square aan de beurt, voor veel toeristen op de lijst van bezienswaardigheden. Het is het plein waar meer dan 50 tempels en monumenten opeengepakt staan: het hart van de Oude Stad van Kathmandu. De kunst werd echter om even vrij te kunnen lopen zonder de hele tijd aangesproken te worden door gidsen met veel overtuigingskracht, verkopers met van alles en nog wat, Nepalesen die graag met je op de foto willen of door de bedelaars (uit de lagere kasten) die jou zien als een zak met geld. Allemaal verhalen over zieke kindjes, mijn vrouw heeft me verlaten en nog veel meer. Ze zijn echte volhouders en hoe vind je daar dan je weg in. Geen gemakkelijke opgave kan ik je vertellen 😊.

Wel mooi om zo van dichtbij te mogen zien hoe de hindoes hun geloof belijden in het publieke domein.
Ook veel uitleg vandaag gehad over hindoeïsme, boeddhisme, nirvana, samsara, mandala's en dan nu zelf nog op weg naar de verlichting. Verlangen en trots zijn de grootste obstakels.

In de witte 18e eeuwse tempel is de Kumari Bahal (Huis van de Levende Godin). Je mag niet verder dan de binnenplaats met prachtig houtsnijwerk en soms kan je een glimp opvangen van de Kumari. Wij behoorden uiteraard tot de gelukkigen, echter foto's mochten niet worden genomen. Heel verhaal. Ik weet nog niet wat ik ervan geloof 😊. Mooi sprookje. Dat wel. En veel heeft hier met Shiva te maken. Zo ook de Kumari (een reïncarnatie van de vrouw van Shiva). De levende godin (bijna 11) wordt aanbeden door zowel vorst als de gewone man.

De oudste tempel met 2 daken was versierd met erotisch houtsnijwerk. Aardig gedaan en nog overeind gebleven na de aardbeving van vorig jaar. Veel schade aangetroffen op dit terrein. Eeuwig zonde.

Bij het verlaten van de square kwamen we weer in de schilderachtige wijken terecht en was een wandeling in de bazaarbuurten de moeite waard. Dat doen we dus dan ook. Je kijkt je ogen uit. Op de korenmarkt wemelt het van de mensen en ook de plek om dragers te huren. Venters hebben hier allerlei verse groenten en fruit uitgestald. Prachtige kleuren!

Wel een mondkapje tegen de vervuilde lucht gekocht. Lodewijk lachte me uit en vond het belachelijk voor die paar dagen in Kathmandu. Wie zat er uiteindelijk ook met mijn kapje op? #precies

En toen kwam de eerste regen voor ons (17u plaatselijke tijd hier). Dat werd paar keer schuilen en ook wel genieten van de frisse douche in de warme temperatuur. Riolen zitten hier goed verstopt zeg. Binnen mum stond de straat onder water. Ze geven er niks om. Hindoes geloven nou eenmaal dat je moet aanvaarden wat er op je pad komt en overeenkomstig je positie moet handelen. Klagen doen ze niet. Kunnen we nog best wat van leren.

Nu op naar het avondmaal. Eet smakelijk ook voor jullie voor straks. Die koffie met melk is hier trouwens wel even wennen. #afkicken #obstakeltjeinthegame:-)

Heerlijk om die stralende snoeten te zien! De foto met Dominique, hemels zeg, het geluk spat er af. Fijn om te lezen dat jullie het goed maken, het lijkt me lastig bij elkaar te kunnen blijven in de mensenmassa. Inderdaad prachtige kleuren op de markt. Hou 't veilig (Wim Daniëls gezegde).

Marcelle 2016-08-13 23:00:51

Bringing back India memories. Heerlijk om te lezen. Mooie foto Dominique :-)

Monique 2016-08-14 09:28:20

Mooi verhaal en mooi geschreven. Leuke foto's! krijg zo een mooie indruk van hoe jullie de reis beleven en hoe het land met hun bewoners en gebruiken is. Mij viel nog even de volgende zin op: "Klagen doen ze niet. Kunnen we nog best wat van leren." Dat vind ik nou ook!