Compostella dag 26

Spanje, Pedrafita do Cebreiro

Na ons deugddoend avondmaal, van onze 2 topkoks rusten we nog even uit in de gezellige woonkamer van onze slaapplaats. Met een ijsje, perfect geschikt voor mensen met koersbenen😆. Deze morgen een heerlijk ontbijt en we zijn klaar om dag 26 te starten. Er staat vandaag terug een berg op het programma maar hij is minder hoog dan die van gisteren. Zonder veel moeite bereiken we Ponferrada. Met een zeer mooie burcht. Even verderop stoppen we even bij een kerkhof. Hier begraven ze de mensen boven de grond wat een speciaal zicht is. Vanaf nu gaat het bergop. In Cacebelos stoppen we om geld af te halen en ondertussen krijgt Pieter het lumineuze idee om ons te trakteren op churros. 😋 We bezoeken nog even het kerkje die verrassend genoeg open is. In Villafranco staat er terug een indrukwekkende burcht en een mooie (terug open) kerk. Nu gaat we echt de bergen in. We zijn nu niet alleen overdonderd door de mooie natuur maar ook door het gigantische viaduct die over het dal is gebouwd. We klimmen puffend verder en zijn plots al even hoog als de autostrade die net nog zo hoog boven ons uittorende. Vanaf nu worden de uitzichten mooier en mooier. Na een paar uur bereiken we de eerste top. Dan even dalen om naar de 2de top te klimmen. Idem voor de derde en laatste top. Voor we verder rijden beslissen we om toch nog even iets te drinken op het terras met het mooiste uitzicht mogelijk. We rijden daarna nog even verder naar de Albergue die onze gastheer van deze morgen ons aangeraden had. En inderdaad, het is hier heel mooi en slapen deze nacht boven op de berg. Morgen kunnen we onze dag starten met een 12 kilometer lange afdaling. Slaapwel en tot morgen.