Compostella dag 10

Frankrijk, Saintes

Gisteren nog even het dorpje Lezay verkend. Het is gek om te zien hoeveel voorzieningen er zijn voor een dorp met 2000 inwoners. Sporthal, zwembad, stadspark met podium, tennisterreinen,... en een mooie camping. Rond 9u waren we terug klaar om te vertrekken. Het is terug al een warme dag. We rijden naar de kust maar moeten duidelijk nog eerst een paar pittige heuvels over. In Melle stoppen we even bij een Romaanse kerk. Er was gisteren een muziek feest geweest. We rijden verder tussen eindeloze velden met graan of zonnebloemen. Het is echt nodig om vaak te schuilen voor de zon, wat te eten en drinkflessen te hervullen. In Lusseray vinden we een kerkje met het touw voor de klokken te luiden midden in de deuropening. We rijden even later door "Forêt de Aulnay". De schaduw van de bomen zorgt voor wat afkoeling. Jammergenoeg zijn de bomen in het 2de deel van het bos niet hoog genoeg om ons schaduw te geven. In Aulney eten we ons middagmaal op een bankje onder een boom. Aulney heeft ook een mooie kerk net buiten het centrum. In Saint-Jean-d'Angély is het tijd voor een terrasje. Eindelijk nog eens iets fris na de ganse dag lauw water en sportdrank. Daar beslissen we om tot Saintes door te rijden. Dus wordt er nog een tandje bij gezet. Bij het uitrijden van Taillebourg moeten we over een fietspad die enkele meters hoger ligt dan de autoweg. Nog een laatste duwtje en we rijden Saintes binnen en staan nu terug op een stadscamping nabij het centrum. Slaapwel en tot morgen. Volgens Kurts snelheidsmeter zijn we vandaag de 1000 kilometer gepasseerd.

proficiat jongens, doe zo verder. wens jullie koelte toe.