Compostella dag 16

Spanje, Villanúa

Na terug een regenachtige nacht zijn we klaar om aan onze bergrit te beginnen. Eerst brengen we nog een bezoek aan de kathedraal van Oloron-saint-marie. Het kan maar geluk brengen. We zullen vandaag merken hoe goed we de eerste 15 dagen verteerd hebben .De eerste kilometers verlopen heel goed. Er zitten een paar korte maar pittige klimmetjes tussen maar nog niet getreurd. Onderweg worden we meer en meer overdonderd door de prachtige bergen rondom ons. In Bedous vinden we een mooi plaatsje om te eten. Daarna zijn we terug klaar om verder te klimmen. Na een 30 tal kilometer begint het continu te stijgen (ongeveer 7%). Net voor de Tunnel onder de Somport moeten we afdraaien en beginnen we nu echt aan de col de Somport. Het begint nu iets meer te stijgen (8%-9%) maar we houden ons sterk. Het is ook beginnen regenen en er staat een sterke tegenwind. Maar na een paar uur hebben we toch de top bereikt. We nemen nog een paar foto's en gaan dan binnen iets gaan drinken want door de koude wind is het boven bibberkoud. We hopen dat het iets verder, in het dal beter zal zijn. We stoppen bij enkele dorpen tijdens onze afdeling maar door Corona is het er doodstil. In Villanúa vinden we een herberg waar we avondmaal en ontbijt kunnen bij boeken. Dus vanavond eens voetjes onder tafel om dan morgen met nieuwe moed aan de volgende etappe van onze reis te beginnen. Slaapwel en tot morgen.