Compostella dag 18

Spanje, Lumbier

Na terug een heerlijk avondmaal en een rustige nacht zijn we klaar om aan de 18ste dag te beginnen. Nog even rondkijken in het dorpje waar we overnacht hebben. En dan terug naar beneden. De eerste kilometers van de dag zijn steil omlaag. Daarna zitten we terug op de route. We merken dat er in dit dal grootse plannen zijn. Aanbouw van nieuwe viaducten, nieuwe snelweg en zelfs een tunnel. Er rijden vrachtwagen op en af. Midden in het dal ligt een heel groot stuwmeer. Waarschijnlijk willen ze hier toeristen aantrekken maar voorlopig zijn er nog niet veel mogelijkheden. Eenmaal we de stuwdam gepasseerd zijn, is het verkeer zo goed als volledig verdwenen. Na wat klimmen en dalen komen we aan in Sangüesa, de eerste stad in enige tijd die groot genoeg is voor een supermarkt(je). Er is ook een mooie gotische Santiagokerk. In Liédena gaan we van de autoweg en rijden een stuk over een grindweg, een aangename verademing na veel drukke wegen. De route beschrijft "rij door tunneltje". We rijden door een pikdonker tunneltje en komen plots in een volledig andere wereld. We rijden nu door een prachtige kloof. We voelen ons plots super klein en weten niet naar waar eerst te kijken. We hebben super veel foto's genomen maar we kunnen de pracht van de natuur niet weergeven. De overtocht over de Somport was zeker de moeite, alleen al om deze kloof te kunnen bezichtigen. Een volgend tunneltje brengt ons terug in de bewoonde wereld. We fietsen even verder naar het stadje Lumbier, daar zien we een pijl naar een camping. We kijken even hoe ver het is naar de volgende camping en zien dat die 55 km verder ligt. We opteren om er vandaag even vroeg mee op te houden. Het heeft ons tijd om op krachten te komen, het stadje te bezoeken en eens te BBQ'en. Smakelijk, slaapwel en tot morgen.