Compostella dag 22

Spanje, Castrojeriz

Gisterenavond nog een biertje gedronken en ons avondmaal gaan we heerlijk gaan slapen. Na onze ochtend-selfie zijn we klaar om te vertrekken richting Burgos. Gisteren wist ons iemand nog te vertellen dat de Kathedraal daar zeker de moeite waard is. Dus zijn we benieuwd. Het is een zonnige dag en het valt ons op dat op iedere kerktoren een koppeltje ooievaars hun nest heeft gebouwd. Na een klimmetje van 14% bereiken we de rand van Burgos. De fietspaden zijn hier terug veel mooier. Er zijn hier ook prachtige lanen voor wandelaars en fietsers. Even later bereiken we het centrum. De kathedraal is inderdaad indrukwekkend. We zijn benieuwd naar de binnenkant. Maar aan de deur worden we tegen gehouden door een soort van bodyguard. Er is een viering bezig en de kathedraal is enkel te bezichtigen na 15u. We zien Spaanse locals op het paasbest de kerk in gaan. We denken dat het toch geen gewone zaterdagsviering is. Maar hebben geen idee welke viering. Het is nu 11u, dus 4u wachten om de binnenkant te zien is een beetje te lang. Dus rijden we verder. In Cayuela stoppen we in de openbare sporthal om te eten. Zelfs kleine dorpjes hebben een mooie sporthal. We rijden door het mooie landschap, het lijkt vlak, je zou bijna vergeten dat we gans de tijd rond de 900m hoogte zitten. Enkel de wind herinnert ons eraan. Gans de tijd tegen wind. Plots begon het spatbord van Tom de haperen. Een van de bevestigingen was afgebroken. Gelukkig hadden we veel materiaal bij ons zodat we alles konden herstellen. Binnen een half uur waren we terug op weg. We passeren nog langs de ruïne van San Antón. Er is hier ook een pelgrimsrefuge. Wel eens leuk om te zien maar niet iets voor ons. Even verderop is Castrojeriz. Daar vinden we een mooie herberg waar we de nacht doorbrengen. Slaapwel en tot morgen.