De laatste 5 nachten…

Zuid-Afrika, Kaapstad en Franschhoek

Na onze tussenvlucht toch gehaald te hebben waren we aangekomen in Kaapstad. Het was ondertussen al 21u gepasseerd en we moesten nog naar ons hotel “downtown” Kaapstad rijden. Deze rit is niet zonder gevaar in het donker dus alle ogen open. In het stad was bijna niemand meer te bespreuren enkel aan de rode lichten vertoefden telkens wat rare figuren. Nu het is net voor die mannen dat ze u waarschuwen in Kaapstap! Natuurlijk stonden we voor elk rood licht… Gelukkig zijn we heelhuid aangekomen aan ons hotel, wat trouwens heel goed was!
De dag nadien zouden we pas ontdekken dat het misschien toch niet in de juiste buurt was…
‘s Morgens hebben we de rode lijn van de hop on hop off bus genomen, lekker de toerist uithangen! Een kaartje voor de kabelbaan naar de top van de tafelberg hadden we erbij genomen, zo moesten we daar al niet meer aanschuiven. Die kabelbaan 🚠 is rondom van glas en draai stilletjes rond zodat iedereen wel eens een goed zicht heeft. Onderwege naar boven zagen we mensen de berg te voet opklauwteren, mij niet gezien hoor, levensgevaarlijk! Er totteren jaarlijks wel wat mensen naar beneden bij deze onderneming… Eenmaal boven hadden we een fenomenaal zicht over heel Kaapstad, de moeite!
Eenmaal terug beneden stond er alweer een bus te wachten dus hop, er weer terug op naar de volgende halte. Dit was Camps Bay, een gezellig kustdorpje met heel wat fancy eetgelegenheden met een fraai zicht over de zee, zalig. Dit is trouwens ook de mooie kant van Kaapstad, met witte stranden. Na lekker gegeten te hebben zijn we terug aan boord gegaan richting stad. Eigenlijk wilden we Kirstenbosch nog doen (een prachtig grote botanische tuin) maar door tijdsgebrek hebben we dit niet kunnen doen, spijtig! Weer een reden om terug te komen.
‘s Avonds zijn we in het hotel blijven eten want we vonden de buurt toch wat guur om rond te lopen.
De volgende dag stond Kaap de Goede Hoop op het programma, het meest zuidwestelijk punt van Afrika. Op de heenweg zouden we de Chapman’s Peak nemen, een adembenemende kustweg maar er was blijkbaar weer een auto de kliffen afgedonderd waardoor deze was afgesloten… Dan maar via een omweggetje daar. Eerst hebben we Cape Point gedaan, prachtig zicht heb je daar, het is ook de plaats waar de Atlantische en de Indische oceaan samenkomen. Daarna naar Kaap de Goede Hoop voor de obligate foto bij het bord!
Na een vermoeiende dag zijn we nog gestopt bij het V&A Waterfront. Een toeristische plek aan de haven met veel winkels en bars, volgens velen de place to be, maar ik vond er maar weinig aan!
In het hotel hebben we nog wat van de room service besteld want iedereen was wat moe om nog te gaan eten.
De volgende dag was het tijd om Kaapstad te verlaten, op naar Franschhoek voor onze laatste 2 nachten. De rit er naartoe is normaal maar een uurtje rijden maar ik had een iets langere route uitgestippeld langs de kust, zo konden we nog langs de pinguins gaan in Betty’s Bay. We hadden eerder al een poging ondernomen om bij Boulder Beach naar de pinguins te gaan kijken, maar dat was zooo toeristisch met een lange rij wachtende, dat we daar snel omgekeerd zijn. Bij Betty’s Bay heb je pinguins voor jouw alleen, zalig! Grappige beestjes trouwens!
Eenmaal aangekomen in Franschhoek hebben we ons vlug geïnstalleerd in onze prachtig gelegen cottage, de wijngaard voor ons terras en de prachtige bergen op de achtergrond! Wie Die huis gezien heeft op tv kan er zich iets bij voorstellen, dit is trouwens opgenomen in de dorp verder, nl. Paarl. ‘s Avonds zijn we gaan eten bij een lekkere italiaan in’t dorp en dan bedje in want de dag nadien stond de wijntram op het programma…
We zijn de dag begonnen met een lekker ontbijtje en dan was het tijd voor de wijntram. Deze rijdt langs verschillende wijndomeinen waar je de lekkere wijnen kan degusteren. Bij vele wijnhuizen kan je ook food pairing doen, dan krijg je dus een hapje dat bij je wijn past, heel leuk! Ik had gekozen om een drietal wijnhuizen te doen en aldaar telkens een food pairing te doen. Maar het was zo leuk dat we ze, op eentje na, allemaal gedaan hebben… Bij het degusteren had ik mij voorgesteld dat je een slokje wijn zou krijgen maar het was telkens een half glas wijn. En elke proeverij bestaat uit 3 tot 5 wijnen, je kan al raden in welke toestand ik aan de eindmeet kwam… 🤪
‘s Avonds nog gaan eten zat er niet meer in, dan maar een pizza gehaald!
De dag nadien was het dan spijtig genoeg tijd om terug richting Belgiqueske te vertrekken, met dikke tegengoesting! Want wat was Zuid-Afrika toch een zalig land!
Op onze terugvlucht hadden we een tussenstop in Nairobi, normaalgezien zou deze 3u duren maar het zijn uiteindelijk 14u geworden. Eerst was er een technisch mankement en eens dat opgelost was, was de startbaan dicht omdat ze eraan gingen werken. Iedereen dus terug van boord en dan zijn we naar een hotel gebracht. Door deze vertraging zijn we pas ‘s avonds in Parijs aangekomen en was onze tgv al lang weg… Noodgedwongen dan nog een nachtje in Parijs geslapen om dan ‘s morgens de tgv te kunnen nemen. Dat is gelukkig allemaal goed verlopen en maandag namiddag waren we eindelijk, na 53u terug thuis…