Dag 9: Yosemite NP

Verenigde Staten, Yosemite NP

Vandaag stond er maar 1 wandeling gepland: de Mist Trail. Een prachtige wandeling waarbij je, afhankelijk hoe ver je wil wandelen, 2 grote watervallen van dichtbij kan bewonderen.
De meeste mensen draaien na de eerste waterval terug, maar wij niet, oh nee, wij gaan helemaal tot boven op de Nevada Fall...
Het zonnetje was aanwezig dus we zouden zeker mooie foto’s moeten kunnen maken met een blauwe lucht, toppie!
Vanaf het begin van de wandeling is het eigenlijk direct bergop en dat stop pas als je helemaal boven bent...😅
Al vrij vlug op route zagen we de eerste slachtoffers vallen langs de kant, 1 vrouw lag er vrij levenloos bij, hopelijk is zij toch ok... En toen waren we nog niet eens aan de eerste waterval!
We hebben geregeld wel halt gehouden want dat zonnetje was wel leuk natuurlijk maar het was ook warm, zeker als je zo aan het klimmen bent!
Bovenaan de eerste waterval (Vernal Fall) is het zicht prachtig! We hebben daar op de rotsen even gepauzeerd en dan hop verder omhoog naar de volgende waterval. De massa mensen was ondertussen al uitgedund want de meeste draaien daar terug. (En gelijk hebben ze, maar dat wisten we toen nog niet...😂)
Na weer een flinke klim omhoog kwamen we onderaan bij de Nevada Fall, wat was deze nog hoog! En om onze tocht verder te zetten moesten we tot de top geraken! Het was me eerst niet echt duidelijk hoe we in godsnaam nog bovenaan die waterval moesten geraken, maar met hulp van een Nederlands koppel zaten al vlug op het juiste pad... Maar wat voor een pad! Via steile switchbacks moesten we helemaal naar boven klauteren en veel schaduw viel er op dat stuk niet te bespeuren...
Ik ben op dat stuk 30 keer gestorven... Niet normaal! Ok, ik heb geen conditie, maar ben toch ook weer geen zwaargewicht of heb geen gezondheidsproblemen, maar wie van dit stuk zegt, dat valt toch mee, liegt! 🤥
Uiteindelijk na veel zuchten en zweten zijn we boven geraakt... Ook daar was het zicht weer fenomenaal! Maar daar sta je dan hoog op de berg, je moet er ook weer terug af. Je kan dezelfde route terug nemen maar dat zag ik helemaal niet zitten! Nee, we zijn via de John Muir trail terug naar beneden gegaan, deze is wel 1,5 km langer dan dezelfde route terug, maar deze gaat wat geleidelijker naar beneden. De klim naar boven zat serieus in de kleren bij iedereen en dan nog constant bergaf lopen hielp daar niet bij...
UITEINDELIJK zijn we dan toch heelhuids terug bij het begin geraakt, kapot, op, dood! Maar achteraf gezien toch wel de moeite hoor! Ga ik het nog opnieuw doen? Misschien, maar dan ga ik na de eerste waterval toch wijslijk terug of ik moet tegen dan een topconditie hebben... Na de eerste waterval kan je trouwens ook een doorsteek maken naar de John Muir trail, zo moet je niet via de steile kant naast de waterval terug naar beneden want dit vond ik er toch maar gevaarlijk uitzien...

In totaal hebben we een 11 km geklommen en gedaald en hebben er in totaal 6u over gedaan...

Begrijp je nu dat ik absoluut geen fut meer heb, ben zelfs niet meer mee gaan eten, ik kon het echt niet meer opbrengen!
Ben benieuwd of ik morgen mijn bed nog uitgeraak want op dit moment doet elke cel van mijn lichaam pijn... 😂
En we gaan er vroeg uit moeten want we zouden graag de halve finale van de voetbal zien, deze wordt hier om 11u uitgezonden, maar daarvoor moeten we naar het dichtstbijzijnde dorp verder op onze route geraken en onderweg is er nog zoveel moois te zien!
Maar eerst ga ik genieten van een welverdiende nachtrust!