Dag 2: downtown

Verenigde Staten, New York

Vandaag onze eerste volledige dag in de Big Apple!
Het zou een dagje downtown worden. Dus weer de metro op en helemaal naar het onderste deel van NY. Eerste stop: de Charging Bull, even zijn balletjes strelen voor wat goed geluk! Dan door naar Battery Park waar we de boot moesten nemen naar het Statue of Liberty en Ellis Island. Voor tickets om in de kroon te kunnen had ik weer te lang gewacht om die te boeken dus waren het pedestal tickets geworden, hierdoor konden we toch nog tot op de sokkel van het vrijheidsbeeld. Achteraf gezien vonden mijn benen het toch niet erg dat het geen crown tickets waren... 😅
Na het vrijheidsbeeld zijn we verder gevaren naar Ellis Island waar vroeger de eerste immigranten aankwamen en gecontroleerd werden. Het museum aldaar vertelde het hele proces dat ze moesten doorlopen en hoe het was om daar te zitten. Veel tijd hadden we daar niet want we moesten immers op tijd terug aan wal staan omdat ik al tickets had voor om 14u naar One World te gaan, een hoog observatiedek met een mooi overzicht over NY. Spijtig genoeg was het redelijk bewolkt waardoor het uitzicht toch niet top was...
Na One World was het de tijd voor het 9/11 Memorial en museum. Dit was toch wel indrukwekkend, zowel het Memorial, de plaats waar de Twin Towers ooit stonden en nu 2 diepe putten zijn met watervallen en alle namen van de slachtoffers eromheen, als het museum zelf. In het museum herbeleef je eigenlijk de hele dag vanuit het oogpunt van hulpverleners en getuigen, ook zie je nog vele restanten...
Om 20u hebben we de metro terug richting hotel genomen. Op de metro zijn we onze aandacht wat verloren waardoor we te laat waren om aan ons station uit te stappen, ach ja, dan maar de volgende halte eruit en Time Square by night nog even bewonderen! Toch wel een keer leuk om al deze billboards rondom jou te zien flitsen! Daarna zijn we alweer moe maar voldaan naar het hotel geslenterd om als een blok in slaap te vallen...
Aantal km gewandeld: 13...