Noord Moravië

Tsjechië, Hradec Kralove

In het dorpje nabij Horice stonden we alleen op de camping. Gelukkig liepen er nog wel wat mensen rond, omdat de plaatselijke bevolking wel gebruik maakte van het speeltuintje en het zwembad bij de camping. We besloten nog een dag langer te blijven. We zijn op de fiets gestapt om via een omweg over leuke fietspaden naar Horice te fietsen. Daar staan ontzettend veel standbeelden en sculpturen. Allereerst gingen we een pad naar boven in het bos lopen, waar een natuurlijk zwembad staat met een prachtig gebouw er achter. Daarna kwamen we langs een oud Joods kerkhof, wat mij deed denken aan het Joodse kerkhof in Praag. In de stad zijn we lekker op een terrasje gaan zitten en vervolgens zijn we nog naar een oud kerkje gelopen met een bijzondere poort voor het kerkhof en een park met nog meer beelden. Daarna voldaan terug gefietst naar de camping. De volgende dag reden we naar Hradec Kralove met een mooie oude binnenstad. Wij waren wel gecharmeerd van de Prazskybrug uit 1910. Ook zijn we nog even naar de nieuwere binnenstad gelopen met het winkelcentrum. Al met al wel een aardige stad.
De volgende dag zijn we doorgereden naar Svitavy, een stadje wat niet in de boekjes genoemd wordt. Zij hebben een gratis camperplaats aan de rand van het centrum gemaakt incl water en stroom. De eerste in Tsjechië. En wij vonden het centrum met zijn mooie huizen prachtig. Dus echt een verrassing. De volgende bestemming waren de grotten van Javoricske. Je ziet in deze kalsteengrotten stalactietenformaties in de vorm van watervallen, hobbelige zuilen en gordijnen. Ik heb hier zeker van genoten, ondanks de Tsjechische rondleiding. Er was genoeg te zien. We hebben overnacht in Litovel. De camping stond vlak bij een stationnetje. De volgende dag zijn we op de trein gestapt naar Olomouc. We betaalden hiervoor per persoon voor een retourtje €1,- waar we ongeveer 45 minuten onderweg waren. Het was wel spannend om uit te vinden hoe een en ander in zijn werk ging, want we moesten ook nog ergens overstappen. Gelukkig heeft de conductrice ons goed op weg geholpen.
In Olomouc was ook weer volop levendigheid met kraampjes, eettentjes en muziek. Ik vond de H. Drievuldigheidszuil prachtig. Deze stond bij het stadhuis, die ook een mooie astronomische klok heeft uit 1573. Rond het stadhuis stonden ook nog 4 fonteinen. In de St. -Jan Sarkanderkapel (gebouwd in 1912 op de plaats van een voormalige gevangenis), zit in de kelder nog een folterkamer, met tekeningen hoe ze onder andere Jan Sarkander hebben gemarteld. Wij hebben ons goed vermaakt in Olomouc en ook de terugreis met de trein ging naar wens.
De volgende dag zijn we richting het Beskydy gebergte gereden en vonden een camping midden in de natuur. De beheerder van de camping vertelde dat we een mooie rondte om het stuwmeer vlakbij konden lopen. Maar wat viel dat tegen. We liepen alleen maar over asfaltwegen en zagen het meer nauwelijks vanwege de bomen die tussen het meer en de weg stonden. Tot overmaat van ramp begon het onderweg nog te onweren ook. We werden kletsnat. Heel aardig stopte op een gegeven moment nog een auto om ons te helpen, maar toen waren we nog maar 100 meter van de camping verwijderd. Alle andere campers die er stonden voor wij gingen wandelen waren inmiddels vertrokken, zodat we hier weer alleen stonden.
Vanmorgen zijn we doorgereden naar een mooie camping in Slowakije. Bij de grens konden we nu ditmaal wel een vignet kopen voor de autowegen, dat is dus voor ons een zorg minder. Op de camping was gelukkig een wasmachine, zodat we alle natte spullen konden uitwassen. We zijn lekker bij de camper gebleven op een heerlijk plekje in de zon.

Tjonge, wat mooi daar! En wat een kunst, heel mooi

Gabriëlle 2022-09-12 21:14:47

Wat heerlijk te fietsen naar Horice en daar rond te kijken. En zomaar een campingplaats voor niets, wat heerlijk. Jullie maken in zo'n week veel mee. Prachtig ook om grotten te bezoeken. En dan de tocht met het treintje, leuk om te doen en super goedkoop. Genieten dus.

Bertha 2022-09-12 22:05:58

Daar moeten wij ook maar eens heen met de jongens zo te zien, prachtig! Jullie gingen ook pannenkoeken? Het ziet er lekker uit. Fijn om alle s wat jullie meemaken zo weer te kunnen volgen. Veel plezier in Slovenië!

Martine 2022-09-12 22:30:15

Haha, Slowakije bedoel ik natuurlijk…

Martine 2022-09-12 22:31:13

Wat prachtig daar, wat een avontuur weer. Fijn dat jullie zo genieten 😘

Alexandra 2022-09-13 09:26:08

Wat een prachtige plaatsjes. Die huizen hebben vaak veel zachtere kleuren dan bij ons. Dat past daar gewoon. Die auto van macramé vind ik echt grappig.