Dwars door Frankrijk

Frankrijk, Lille

Op 28 november konden we dan eindelijk na lange tijd voorbereiding beginnen met onze reis. Ons hoofd nog vol van alle dingen die we moesten regelen en organiseren en het afscheid nemen van familie, vrienden, bekenden, buren, koorleden enz. Dit gaat je niet in de koude kleren zitten. Met een brok in de keel zijn we vanaf de notaris gaan rijden. De eerste dag alleen maar snelweg, erg saai, maar schiet wel lekker op. Meteen voorlopig ook ons laatste snelwegritje hebben we ons voorgenomen. We kwamen uit in het zuiden van België in St Eloois Vijve. Eigenlijk ook een saai stadje, we hebben alleen even de mariagrot bewonderd en verder vroeg naar bed.
Voor de volgende dag hadden we een stadswandeling in Lille gepland, dit hadden we de vorige vakantie naar de Somme overgeslagen, dus nu maar even doen. Omdat we eigenlijk allebei nog erg moe waren hebben we niet veel verder gekeken dan onze gps aangaf. Wel een mooie stad, maar we hebben er niet uitgehaald wat er inzat. Daarna wilden we overnachten in Arras, hier waren we in september ook een nacht geweest, maar het was daar zo vol dat de campers al tussen de kermiswagens stonden. Hier hadden we niet veel zin in, waren bang voor een onrustige nacht met allemaal feestvierders, dus zijn we doorgereden naar Doullens, een heel aardig plaatsje.
Op zaterdag zijn we doorgegaan met onze tocht. Allereerst kwamen we bij les Andelys. De berg op rijdend kwamen we uit bij een kasteelruine, uitkijkend over de Seine. Hier hebben we een poosje rondgelopen. Een prachtig gezicht, jammer dat het wat heiig was. Daarna zijn we verdergereden naar Vernon. Het meest geschoten plaatje is hier een huis gebouwd op twee brugpeilers. Vernon heeft verder een centrum met mooie oude vakwerkhuizen.
Op zondag wilden we wat meer kilometers maken, want dan heb je geen vrachtwagens op de weg. We hebben een mooie route gereden, deels langs de Loire tot aan Amboise. Normaal is dit een erg toeristisch stadje, maar dat valt deze tijd van het jaar mee. We hebben besloten om hier een dag extra te blijven. De volgende dag zijn we begonnen met een wandeling in de omgeving om aan het eind nog een bezichtiging te doen in het koninklijke kasteel. De geschiedenis van het kasteel wordt vertelt met behulp van (soms bewegende) beren. Dit zal zeker kinderen erg aanspreken. Ik denk dat deze berenverzameling met de kerst samenhangt. In Amboise zijn nog diverse huizen te vinden die in de berg zijn gebouwd. Lijkt me wel erg donker met alleen aan de voorkant ramen. De temperatuur zal wel erg stabiel zijn. Hier wonen nog mensen in.
Vandaag zijn we doorgereden naar Oradoure sur Glans, hierover de volgende keer meer.
Zo langzaam door Frankrijk rijden zie je het landschap steeds veranderen. We genieten heerlijk van het zonnetje, hoewel het nog dezelfde temperaturen zijn dan in Nederland

Emotioneel was het afscheid zeker! Maar super fijn voor jullie dat het nu echt begonnen is. We zijn heel benieuwd naar foto's van de beren in het kasteel!

Martine 2019-12-03 19:33:47

Dat na alle voorbereidingen en huis verkopen moe waren wil ik wel geloven. Maar aan het verslag te lezen genieten jullie er wel van. gezien de mooie foto's weet ik dat dit een mooie reis gaat worden en geniet er van.

Theo Huitema 2019-12-03 19:44:42

Je leeft er al een hele tijd naar toe, maar als het dan zover is, dan pas besef je wat er gaat gebeuren, familie, vrienden enz, alles blijft achter, maar gelukkig is de wereld klein en kunnen jullie met ieder contact houden en over 113 dagen komen jullie weer even terug. Ik herken dat gevoel, ook al is de Keniatijd voor ons alweer heel lang geleden. Maar zoals Martine al zegt, fijn dat het nu echt begonnen is, jullie droom is werkelijkheid. Geniet ervan.

Ina 2019-12-03 19:55:10

Tuurlijk duurt het even voor de knop in. Al weet je dat je volgend jaar weer in Nederland bent, zo’n afscheid met alles achterlatend is moeilijk. Jullie zullen in een ritme moeten komen, dat duurt even. En vooral geen haast. Onderweg veel genieten en dat lees ik al uit dit eerste verslag.

Bertha 2019-12-03 19:56:58

Wat al een mooie foto's en hoe verder de foto's, hoe meer zon!!! Bijzonder dat huis op 2 pijlers, hoe zou het zijn om daar te wonen? Geniet er samen nog maar lekker van en zak lekker in de ontspanning! knuffel allebei!

wiesje 2019-12-03 21:57:42

Ja, een nieuwe fase in julluue leven. Afscheid en opnieuw beginnen. Geniet ervan! Herinner zelf Les Andelys ook als erg mooi.

jonna 2019-12-04 06:51:03

Wat super dat jullie nu na al dat geregel, en natuurlijk het afscheid van iedereen op reis kunnen, het was inderdaad emotioneel. Veel koorleden hadden een brok in hun keel, logisch ook je bent ook een mooi mens. Geniet ervan en hopelijk zien we jou nog jaar bij het jubeleum liefs Alexandra

Alexandra 2019-12-04 08:50:03

(2e poging) Wat leuk dat het nu al een succes is! Natuurlijk is afscheid nemen lastig. Maar ach, jullie zijn Europa niet uit. Bovendien komen jullie regelmatig terug. Ik wens jullie een heel fijne reistijd en vooral: GENIET ZE!!!

Jannie de V. 2019-12-04 12:35:50

Eindelijk rust, hebben jullie verdiend. Geniet er van.

Aad van der Klaauw 2019-12-04 20:37:51

Hallo Trijntje! Nu heb ik even de tijd genomen om jullie verslagen te lezen. Een mooi verslag.