Via Trondheim naar Zweden

Noorwegen, Rognan

We startten de dag met een overtocht naar het vasteland bij Bognes. Hier kom je gelijk op de E6, de hoofdroute door heel Noorwegen die loopt van Oslo naar Kirkeness. Het was een regenachtige dag en eigenlijk de hele week, dus we hebben hierdoor aardig wat kilometers gemaakt. Onderweg zagen we dat het landschap zijn herfstkleuren al grotendeels verloren had. Op de poolcirkel waar we overnacht hebben waren de bergtoppen om ons heen 's ochtends wit gekleurd. Allemaal tekenen dat de winter hier bijna in gaat vallen. Bij de poolcirkel was een groot veld met allemaal gestapelde stenen en veel mensen hebben hun namen achter gelaten door het achterlaten van bordjes of inkerven in stenen. Er stond nu uitdrukkelijk dat het stapelen van stenen verboden was, maar ik denk dat er niet veel mensen zich daar aan houden. Het arctische centrum op de poolcirkel was dicht. We hebben wel een aardig bezoekerscentrum verderop bezocht. Langs de E6 stroomt de grootste zalmrivier van Noorwegen. We kwamen allemaal foto's tegen hoe de zalmvisserij vroeger in zijn werk ging, met name bij de grote watervallen, zoals de Laksforsen en de Formofossen. Op sommige tijden kun je zien dat de zalm tegen de waterval opspringen om terug te gaan naar hun paaigebieden. Na een paar dagen zijn we afgeweken van de E6 om aan de andere kant van het meer rotstekeningen te bekijken van 6000 jaar oud. Deze waren met scherpe stenen ingesneden in de rotsen. Het rendier op de foto is op ware grote.
We vonden een mooi overnachtingsplekje aan het einde van een doodlopende weg met uitzicht op het meer. De volgende dag hebben we hier eerst een mooie wandeling gemaakt, het was gelukkig even droog. Daarna doorgereden naar Stiklestad, voor de Noren een belangrijke historische stad, om dat er in 1030 een beslissende veldslag werd gestreden en koning Olav daarbij stierf. Stiklestad heeft nu een openluchtmuseum met historische gebouwen. Hier zijn we even doorheen gelopen. Opvallend waren de mooie versieringen op de gebouwen. Toen verder door naar Trondheim. We hadden een overnachtingsplek bij de skipistes naast Trondheim. Het regende weer behoorlijk. Tussendoor konden we gelukkig nog even naar buiten een frisse neus halen en de springschansen bekijken.
De volgende dag naar het centrum van Trondheim. We hadden een camperplaats hier 2,5 kilometer vandaan. Gelukkig was het iets minder regenachtig dan de vorige dag. Wij vonden Trondheim een leuke stad. Toen wij een kerk inliepen stonden we ineens tussen een groep daklozen die soep kregen uitgereikt. Buiten de kerk was een houtvuurtje aangelegd, met wat bankjes er omheen en een beetje gezelligheid. Daarna kwamen we bij een wit monument voor de slachtoffers van de aanslag in Oslo en Utoya. Hierbij zijn ook 5 jongeren uit Trondheim om het leven gekomen. Ik vond dit erg indrukwekkend. Na de lunch door naar de beroemde kathedraal Nidarosdomen. Het was bijna sluitingstijd en de entree was behoorlijk hoog, dus wij hebben hem alleen de buitenkant gezien. Als je langs de kathedraal loopt richting de oude brug lees je dat dit het eind is van de pelgrimsroute vanuit Oppdal ter ere van King Olav. Trondhein is het Santiago van het hoge Noorden.
Vervolgens kom je uit bij de oude brug, de Gamble Bybro. Vandaar heb je al een kijkje op de oude wijk Bakklandet met gezellige oude straatjes en houten huizen. Langs de kades staan prachtig gekleurde pakhuizen. Wij zijn eerst naar boven gelopen, een flinke klim naar de Kristiansten Festning. Hier heb je een mooi gezicht over de stad. Terug zijn we door het leuke wijkje gelopen, waar zelfs sommige straten nog niet eens geplaveid zijn. We kwamen moe maar voldaan weer terug bij de camper. Al met al hadden we ruim 15 kilometer gelopen.
Vandaag hebben we Trondheim verlaten en zijn weer naar Zweden gereden. Onderweg hebben we twee mooie watervallen gezien. Het was opvallend dat het hier weer een stuk kouder was als in Noorwegen, maar we zagen wel weer de zon. Dit vinden wij toch veel aangenamer als al die regen van de afgelopen week.

mooie verhaal en schitterende foto's. zie uit naar de volgende verhaal

Theo Huitema 2021-10-12 20:19:50

Ja regen gaat snel vervelen. Jullie hebben weer veel gezien. Lopen voor op de seizoenen bij ons.

Aad van der Klaauw 2021-10-12 21:16:52

Jammer van het natte weer maar toch veel gezien hoor. De plek aan de noordpool om een herdenkingssteen achter te laten had ik zeker gedaan. Al mag het eigenlijk niet meer. Prachtige foto gemaakt van het rendier, bijzonder om dat tegen te komen. Trondheim is bijzonder, jammer dat toegang tot de kerk zo duur is. Maar toch genoten van deze mooie stad en vooral het uitzicht aan het eind over de stad. Het verhaal van de kerk met zijn soep voor daklozen laat een andere kant van het leven zien.