Van Albert naar Arras

Frankrijk, Arras

We vervolgen onze reis met een toer (Circuit du Souvenir) langs diverse monumenten van de Eerste Wereldoorlog. Deze start in Albert. Hier staat een mooie basiliek met bovenop een vergulde Maria met kind. Deze werd in 1915 getroffen en helde daardoor naar voren. Tijdens de oorlog werd dit dus de "hangende madonna" genoemd. Na de oorlog is dit gerestaureerd.
Onze tocht gaat verder naar La Boiselle waar nog een krater is met een doorsnede van 91 meter. De Britten hadden hier een grote hoeveelheid springstof gebracht in gangen onder de Duitse linie.

We zijn doorgereden naar Beaumont-Hamel waar een park wordt onderhouden door de Canadezen. Het is nog in dezelfde staat als aan het eind van de gevechten, compleet met loopgraven, bomkraters en voorposten. Canadese vrijwilligers staan gereed om je vragen te beantwoorden. Het geheel maakte op ons veel indruk.
Een stuk verderop staat de Ulster Tower, een herdenkingsmonument waar je kunt lezen wat de bijdrage van de Ieren is geweest. Omdat het al laat werd zijn we daarna snel doorgereden naar het grote herdenkingsmonument in Thiepval, een gezamenlijk project van de Engelsen en Fransen voor alle vermiste soldaten.
Vol van indrukken hebben we een slaapplek gevonden in Bapaume.

De volgende dag doorgereden naar Arras, een mooie stad die stad op de Unescolijst van werelderfgoed. Eerst door de stad gelopen en de prachtige huizen en gebouwen bewonderd.
Na de lunch zijn we naar de "Carrière Wellington" gegaan. Dit is een middeleeuwse krijtsteengroeve die in de eerste wereldoorlog werd gebruikt om ongezien dichter bij het Duitse front te komen. Er is hier uiteindelijk een netwerk gemaakt van 20 km, met onder andere keukens, latrines en douches. Op het hoogtepunt verbleven hier wel 24.000 soldaten. Je ging met een lift 20 meter naar beneden en hier werd het verhaal van de gids afgewisseld met filmbeelden. Ook iets om stil van te worden.

Indrukwekkend met zoveel historie. Wij hadden dat twe jaar geleden ook willen doen maar zijn vanwege het weer naar het zuiden afgezakt. Mooie blauwe luchten dus beter dan hier 😉

Bertha 2019-09-06 21:10:30

Een geschiedenis waar we in Nederland weinig over horen en weten, maar als je ter plaatse daar staat,is en blijft het indruk maken wat we elkaar als mensen ooit aangedaan hebben ten koste van vele levens.

Ina 2019-09-06 21:29:33

Klopt Ina, we hebben veel geleerd deze vakantie. Dit stond niet in onze geschiedenis boekjes. Veel mannen zijn er vanuit avontuur op af gegaan en kwamen in deze vreselijke werkelijkheid.

Trijntje 2019-09-06 22:45:27

Ontzettend indrukwekkend. Krijg er kippenvel van als ik dit lees. Maar hoort wel bij de geschiedenis van Europa. Hoop dat de next generatie hier ook iets van mee pikt. Fijne reis verder. gr

Els Donselaar 2019-09-06 22:53:26

Een trieste maar belangrijke geschiedenis, die daar nog heel erg leeft. Hopelijk leren wij hier iets van en lopen wij er niet omheen. Indrukwekkend en leerzaam. Groet vanuit Sardinië.