Hoekse Waard en het Groene Hart

Nederland, Dordrecht

Op dinsdag trokken wij het water over en vonden een prachtig plekje aan de jachthaven van Dordrecht. Hiervandaan konden wij fietsend naar de Biesbosch. Toen we bij het pontje kwamen, 5 kilometer verderop kwam ik erachter dat ik geen mondkapje bij me had. We hadden niet veel zin om terug te fietsen, dus ik heb me maar tijdelijk gered met een papieren zakdoekje voor neus en mond. Gelukkig gingen ze hiermee akkoord. Het was prachtig fietsen daar, veel smalle weggetjes tussen waterpartijen door. We zijn vaak gestopt om foto's te maken. Terug gekomen was Jaap bezig de fietsen op de camper te zetten, toen hij werd aangesproken, notabene door onze voormalige buren uit Ruinerwold. Wij hebben hun gelijk uitgenodigd on 's avonds een kopje koffie te drinken. We hadden elkaar veel te vertellen.
De volgende dag zijn we doorgereden naar de Hoekse Waard, in Numansdorp vonden we weer een mooi plekje bij de haven. Al fietsend in die omgeving waren wij verbaasd dat wij zo vaak over dijkjes fietsten, terwijl er geen water in het zicht was. Ik las later dat de Hoekse Waard voorheen een eiland was, waar steeds meer zand neerdaalde en men vervolgens weer een nieuwe dijk maakte. Zo is het land langzamerhand ingepolderd.
Wij wilden ook graag naar het eiland Tiengemeten, tien minuten varen met een pontje. Dit eiland is bijna helemaal in beheer van Natuurmonumenten, wat ook duidelijk zichtbaar was. We hebben genoten van de rust en de stilte en zeker 15 kilometer gelopen. Eigenlijk wilden we nog wel verder, maar we waren toch een beetje te veel verbrand, dus dat hebben we maar niet gedaan. Er is nauwelijks schaduw te vinden op het eiland. Maar het was zeker de moeite waard.
De volgende dag weer met de camper op pad. Eerst wilden we wel eens kijken bij de Maasvlakte. Naast de havens met de containerschepen is hier ook een stuk strand gemaakt, ter compensatie van de milieuschade. We zijn even naar het monument de Zandwacht gelopen. Helaas was het nogal mistig, dus we hadden niet ver zicht. We besloten om een strandwandeling bij Rockanje te maken. We hadden een route van 8 kilometer uitgezet. Helaas konden we op de parkeerplaats die we uitgezocht hadden niet terecht, want er zat een hoogtebalk van twee meter. De volgende parkeerplaats was een kilometer verderop, dus dat betekent dat er twee kilometer bij kwam. Wat een prachtige ongerepte natuur daar. Eerst stonden we oog in oog met een reebokje. We zagen veel wilde orchidee bloeien en het strand was nog heerlijk ongerept. Voordat wij het strand op konden, moesten wij echter weer een stuk omlopen, want de strandopgang die wij wilden nemen was afgesloten. Al met al werd de 8 kilometer tegen de 14 aan, maar we hebben er zeker van genoten. 's Avonds zijn we op kraamvisite geweest bij ons nichtje, waar we onthaald werden met een heerlijke barbecue. Het weekend hebben we doorgebracht bij Jaaps zus en haar man. We hebben weer heerlijk bij kunnen kletsen en ook hier zijn we vreselijk verwend.
Maandagmorgen zijn we doorgereden naar Haastrecht, vlakbij Gouda. 's Middags hebben wij een fietstocht gemaakt langs de Reewijkse Plassen. Veel slootjes vol met waterlelies en pompeblêden. En prachtige huizen met goed verzorgde tuinen. Wat een weelde aan bloemen en water daar. ik vond dit heel verrassend.. De volgende dag was het minder warm en zijn we via een toeristische route naar Gouda gefietst, voor ons ook nog onbekend. Een prachtige stad. Ook hier volop water, met veel mooie oude panden langs de grachten. Het plein bij het stadhuis had vele terrasjes, dus daar hebben wij ons verwend met een heerlijke lunch. Voldaan weer terug naar ons mooie plekje in Haastrecht. We besloten nog een dag langer te blijven en hebben de volgende dag een rondtocht gefietst langs Oudewater, een leuk historisch stadje, Lopik en vervolgens langs de Lek naar Schoonhoven. Hier zijn we niet meer zo lang blijven hangen, want het begon al aardig warm te worden. Wat een prachtige omgeving is het toch .We wilden ook nog even bij de Nieuwkoopse Plassen kijken, dus vandaag doorgeren naar Zegveld. Hier een rondje om de plassen gefietst. Helaas viel dit een beetje tegen, de omgeving was toch minder natuurlijk en minder mooie weggetjes als we de dagen daarvoor hadden. De fietspaden liepen grotendeels naast de weg en dat vinden wij toch minder leuk als de kleine weggetjes. Morgen verlaten we dit gebied weer, maar we komen zeker nog eens terug.

Wat was dat genieten als ik jullie foto's zo bekijk 👍👍 Heerlijk om met deze hoge temperaturen in de buurt van water te zijn. Genieten mensen en in iedere tas of jas maar een mondkapje stoppen. Doe ik ook al blijven de jassen werkeloos toe kijken 😉

FritsEllen 2021-06-17 21:15:09

Wat een mooie foto’s zeg!

Sybrenne 2021-06-18 08:24:09

een mooi verhaal,en een gezellig familie bezoek en schitterende foto's wat wil je als gepensioneerde nog meer.

Theo Huitema 2021-06-18 10:08:21

Het zijn prachtige foto's en wat genieten jullie er van. Hartelijk groet uit Ruinerwold.

Alie Pruntel 2021-06-18 10:47:39

Wat genieten jullie zeg. En wat is de wereld toch klein. De oude buren uit Ruinerwold. Jullie hebben in ieder geval prachtig weer.

Els 2021-06-18 16:13:48

Lopikerwaard is idd een prachtig gebied. Ik fiets er graag. Vooral langs de Vlist bij Haastrecht en het dijkje bij Oudewater. Kijk er weer naar uit. Heerlijk dat jullie zo genieten

Bertha 2021-06-19 08:35:07

Mooie foto's en weer een mooi verhaal. Wel bijzonder dat er in de Randstad nog zoveel mooie natuur is

Janneke Poiesz 2021-06-19 11:17:29

Nederland op zijn mooist, ondanks de maatregelen kunnen jullie toch van de natuur/steden genieten