Harjedalen en rondje Silanmeer

Zweden, Ostersund

Vlakbij Alsen was een openluchtmuseum met rotstekeningen en werd het verhaal verteld hoe de elanden in vroeger tijd gevangen werden. Over een paar kilometer breedte werden een groot aantal vallen gegraven, waarvan de zijkanten bekleed werden met hout en boven het gat takken gelegd, waardoor de val niet opviel. Tevens werd de route dusdanig geleid dat de elanden onderweg naar hun winterplek hier wel langs moesten komen. We hebben een stuk door het bos gelopen, waar nog diverse gaten zichtbaar waren. Deze methode is eind 19e eeuw afgeschaft.
Na dit bezoek zijn we doorgereden naar Ostersund. We hebben deze stad bekeken en zijn bij een toeristenbureau gaan vragen of een bepaalde weg die wij wilden rijden deze tijd van het jaar nog begaanbaar is. Dit was wel het geval , maar overmorgen werd er wel sneeuw verwacht, wat de weg wel glibberig maakt. We besloten eerst nog even op zoek te gaan naar een runesteen en zijn vervolgens langs het meer Storsjon gereden alvast een stuk op weg naar Ljungdalen. Dit meer schijnt net als Loch Ness ook een monster te hebben, maar we hebben het niet gezien. :)
De volgende dag gingen we de weg van Ljungdalen naar Funasdalen rijden. Het schijnt een van de mooiste wegen van Zweden te zijn, in ieder geval wel de hoogste. We hadden op een gegeven moment toch wel wat moeite om aan de top van 975 meter te komen. Er lagen diverse sneeuwrichels op de weg, die overigens niet geasfalteerd was. We zijn er hier even uit geweest, maar het was vreselijk koud. Helaas was het zicht ook niet al te best, ik denk dat het met helder weer nog veel mooier is. We hebben wel veel rendieren onderweg gezien, waar het ons ook om te doen was. Bij Idre hadden we weer een mooie campingplek aan het water, waar we hebben genoten van een prachtige zonsondergang.
De volgende dag gingen wij op weg naar het Siljanmeer. We zijn nog gestopt in Alvdalen, waar bij de kerk twee houten kerkschuren staan, een uit 1580 en een uit 1285. Hier werden de 'tienden' opgeslagen, het deel van de oogst waar de priester recht op had. Vervolgens door naar Mora, een van de grotere plaatsen rond het Siljanmeer. Het Siljanmeer ligt in de streek Dalarna, vol met tradities, zang, dans, klederdracht enz. In Mora was de kerk open en toen we binnen waren bleek er een lego-event voor de kinderen te zijn. Grappig idee, volgens een van de begeleiders wordt er een paar keer per dag een bijbelverhaal voorgelezen, waarna de kinderen weer inspiratie krijgen om hier iets over van lego te bouwen.
We vonden een overnachtingsplek aan de haven van Nusnas. Dit plaatsje is bekend vanwege de fabricage van de beroemde dalarna-paardjes. Helaas was het atelier gesloten toen wij hier waren. We hebben de volgende dag onze fietsen maar weer eens gepakt en hebben een stuk van de fietsroute rond het meer gereden. 's Middags hebben we nog door Nusnas gelopen, waar we voor het eerst de beroemde boothuizen zagen. In het verleden kregen maar een paar steden toestemming om een kerk te bouwen, waardoor veel mensen het meer over moesten steken om de verplichte kerkdienst bij te wonen. Hiervoor werden speciale kerkboten gebouwd, een soort roeiboten van ruim 18 meter lang, die soms wel 60 mensen tegelijk kunnen vervoeren. Van deze boten zijn er nog diverse bewaard gebleven en worden ieder jaar uit de boothuizen gehaald , voor een race wedstrijd. Vele dorpen rond het meer (ongeveer 100 kilometer rondom) hebben nog van deze boten.
Rattvik was onze volgende bestemming. Deze plaats heeft de langste pier van de wereld, namelijk 628 meter. Hier konden de kerkboten aanleggen. De kerk uit de 13e eeuw heeft nog diverse Dalarnese schilderingen. Toen wij binnen waren zat er een groep in klederdracht koffie te drinken. Naast de kerk staan een kleine honderd kerkstallen, die gebruikt werden voor de mensen die te paard naar de kerk kwamen.
Door naar Lekstad, het regionale centrum van 90 dorpen. Deze stad heeft nog veel oude tradities, onder andere het feest rond de Sint Jansbomen. Deze zie je in de dorpen rondom ook nog overal staan. De kerk in Leksand was groot met name door dat een groot deel een tweede verdieping heeft. Naast de kerk was nog een openluchtmuseum, waar de Sint Jansboom staat.
Vandaag zij we nog even terug gereden naar Tallberg, via een toeristische route, met veel oorspronkelijke huisjes. Het dorp ligt op een berg, met een mooi uitzicht op het Siljanmeer. Daarna doorgereden naar het eiland Solleron, wat in het meer ligt. We hebben hier voor een camping gekozen, zodat we weer even konden wassen. Tussendoor hebben we gewandeld, want het was heerlijk zonnig weer.

weer een schitterend verhaal en schitterende foto's. zie uit na het volgende verhaal

Theo Huitema 2021-10-18 20:36:51

Wat een leuk verhaal hoe in het verleden de elanden gevangen werden. Gelukkig gaat het nu veiliger. Het verhaal over Nusnas met de Dalarna paardjes vond ik nog mooier. Maar het absolute sluitstuk vond ik het verhaal over de boten waarmee men naar de kerk ging. Met soms 60 man werden de mensen naar de kerk vervoert.

Bertha 2021-10-18 21:26:47

Prachtig wat een mooi lang verhaal, net een boek die je aan het lezen bent, en wat een plaatjes van foto's zo mooi. Heerlijk om te lezen en mee te mogen genieten, geniet ervan groetjes alexandra

Alexandra 2021-10-19 11:30:17

Rattvik: ook wij hebben die pier gelopen. En hebben jullie nog crackers gekocht in Leksand? Een bekende streek voor ons waar jullie nu zijn. Geniet!

Jenny 2021-10-19 14:52:51

Wat grappig! Heel veel plaatsen die inwin ook al eens bezocht hebben zoals Ostersund, Idre, Mora, Rättvik, Dalarna en Siljanmeer. Toen ik met mijn ouders in de 70er jaren daar geweest ben, hebben wij die mensen in die kerkbioten met klederdracht ook echt gezien. Toen was het nog helemaal niet toeristisch.

Hetty Van der Klaauw-Muller 2021-10-22 06:35:52

Weer een heel mooi verhaal en mooie foto's. Mooi dat wij hier in Nederland ook kunnen mee genieten met jullie reis