Begin route

Nederland, Wijhe

Na een aantal maanden in ons huis in Mook te hebben verbleven, zijn wij toe aan een reisje door Nederland om het campergevoel weer even terug te krijgen. Vlak na onze verhuizing naar Mook overleed de vader van Jaap, eigenlijk een hele opluchting voor hemzelf en ons. We hadden nu wel tijd om de hele nasleep af te handelen. In Mook zijn we bezig gegaan met kleine klusjes en het verkennen van de ons nieuwe omgeving. Maar inmiddels hebben we bijna alle paadjes wel gelopen die vanaf ons huis bereikbaar zijn, dus zijn we toe aan iets nieuws.
Voor deze reis hebben we drie ANWB routes aan elkaar gekoppeld, zodat we langs mooie weggetjes komen. We wilden starten in Dalfsen waar we de Sallandroute zouden oppikken. Aangezien er bij Balkbrug een omleiding is vanwege wegwerkzaamheden kwamen we verkeerd terecht en waren al bijna in Lemele. Toen toch maar via de navigatie richting Dalfsen. De route gaat via de plaatsjes Wijhe en Olst, wat wij kennen van de spoorverbinding naar Deventer. Wijhe is een leuk knus dorp om te zien, met een oude molen en leuke straatjes. Na de lunch doorgereden naar Olst, wat wat tegenviel. Even verderop stuitten we echter op de IJsellinie, wat ontstaan is aan het begin van de Koude Oorlog. Het gebied van Nijmegen tot Kampen kon hiermee na een inval van Rusland onder water worden gezet. Dit was voor ons nieuw. Bij de IJssellinie bij Olst was ook een noodhospitaal gebouwd.
De vervolgbestemming was Deventer, een stad waar ik de laatste jaren al een paar keer geweest was, maar niet met Jaap. Ik wilde hem toch een paar dingen laten zien die ik leuk vond. Onze overnachtingsbestemming was Bathmen, ongeveer 10 kilometer van Deventer.
De volgende dag hebben we een rondwandeling gemaakt van 16 kilometer. Eerst via het watertje de Schipbeek richting Deventer gelopen, toen via een bos en landgoed de Bannink terug. We zagen nog een boerderijtje met een klokgevel in combinatie met een rieten dak, heel bijzonder. Bij onze camperplaats in Bathmen was een sportcomplex. Wij zagen 's avonds heel wat mensen buiten sporten, waar ik wel van kon genieten.
De volgende dag maakten wij een doorsteek naar de Slingeroute in de Achterhoek. Onderweg kwamen we langs de Lochemse berg. Hier hebben wij een route gelopen langs glooiend terrein door bos, akker- en weilanden. Wij vonden het een mooi terrein. Onze eindbestemming was Borculo, waar de rivier de Berkel door de stad loopt. Met tot gevolg veel leuke bruggetjes en nog een oude sluis. Zeker een bezoekje waard. Onze camper stond bij de Hambroekplas, waar we 's avonds nog even omheen zijn gelopen. Al met al een hele actieve dag dus.
Gisteren zijn we doorgereden richting Groenlo. In de Achterhoek heeft de provincie het camperen gepromoot door op ruim veertig plekken een verzorgingszuil te plaatsen, waar je dan voor €10 kunt overnachten. Hier hebben veel campings gebruik van gemaakt om mensen te trekken. Je mag dan voor de camping staan. Echter sommige plekken zijn zo onmogelijk om bij te komen dat je ervoor kiest om dan toch maar op de camping te gaan staan met de bijbehorende kosten. Zo'n camping troffen we dus in Groenlo. We hadden dringend water nodig, maar je moest eerst het nachttarief betalen, voor je water kreeg. Ze hadden echter voor de staanplaatsen parkeerplekken gemaakt, waardoor je volledig klem kwam te staan. Hier hadden we echt geen zin in. We zijn toen doorgereden naar een knusse boerderijcamping aan de anderen kant van Groenlo. In de middag zijn we op de fiets gestapt en hebben een leuke route gereden. We kwamen wel een stukje door Duitsland, maar dat wilden we niet missen. Hier was een meer waar flamingo's te zien waren. We blijven hier zeker noch een nachtje op de camping. We moeten het vestingstadje Groenlo nog bekijken.

Een goede vakantie en reis toegewenst. Leuk dat we weer mee kunnen genieten!

Evelyn 2021-04-16 12:39:01

Ahh! De 'wanderlust' begon weer op te spelen! Gelijk hebben jullie hoor. :-) Fijn dat je dit weer met eenieder gaat delen met beeld en verhaal. Ben benieuwd naar jullie volgende bestemming. Blijf heel en gezond en tot een volgend verslag.

Harry Heerspink 2021-04-16 12:51:55

Wat leuk om jullie verslag te lezen. Mijn man Frits komt uit Deventer en zijn oudste broer woont in Olst. Wij komen dus geregeld op deze mooie plekjes. Wij zijn 2 weken geleden hier nog geweest. Borcula is ook erg mooi. Zijn we ook pas geweest. Geniet van de mooie omgeving. Gelukkig hebben jullie weer alles op orde wat de vader van Jaap betreft. Jullie kunnen nu met een gerust hart weer op pad.

FritsEllen 2021-04-16 12:52:07

Schitterend verslag en mooie foto's. Hopelijk zien jullie binnenkort het mooie noorden van Nederland ook nog.

Theo Huitema 2021-04-16 13:31:31

Mooie foto's en een leuk verslag. In Deventer woont mijn dochter. Veel plezier nog samen! Janneke

Janneke Poiesz 2021-04-16 13:44:11

Jee wat geweldig zeg, weer op reis, geniet ervan en fijn dat we weer mee kunnen genieten van jullie reis, veel plezier

Alexandra 2021-04-16 16:03:40

Heerlijk om eindelijk weer op pad te zijn. Nederland heeft idd ook mooie plekjes om te ontdekken. Prachtig al die foto's en weer een reisverslag. Komende weer mooi weer in het vooruitzicht, geniet ervan ☀️

Bertha 2021-04-16 17:52:15

Allereerst gecondoleerd met het overlijden van Jaaps vader. Sterkte. Prachtige foto's ook van Deventer, mijn nieuw werkplek. Het Stadhuis is zeer de moeite waard, ik heb er een rondleiding gehad. Georganiseerd door mijn werkgever Rijnbrink. Deventer is sowieso heel mooi. Olst, trouwens ook, daar heb je een heel leuk restaurant, Bokkers. Ja, Nederland is mooi. Geniet er van.

Aad van der Klaauw 2021-04-16 19:28:41

Wat heerlijk om er, nu het weer wat beter wordt, weer lekker er tussenuit te trekken . Zo te lezen al weer leuke en mooie dingen gezien. Veel plezier!🙋🏻‍♀️

Netty 2021-04-16 21:43:36

Gelijk heb je en wat een mooie verslagen schrijf je. Veel plezier samen op de nieuwe reis. Groetjes Alie

Alie Pruntel 2021-04-17 14:32:42

Wat leuk dat jullie weer op stap zijn. Weer een leuk verslag. Kunnen we jullie reis een beetje mee beleven. Geniet ervan!

Hetty van der Klaauw 2021-04-18 19:05:59

Wat fijn dat jullie weer op pad zijn. Nederland heeft ook vele mooie plekjes. Geniet van jullie "vrijheid".