Mendig

Duitsland, Glees

Vandaag zijn wij gestart met een bezoek aan de Lava Keller. Onder Mendig liggen vele grotten die ontstaan zijn door het winnen van basaltblokken, waarvan onder meer molenstenen zijn gemaakt. De ruimtes die hier zijn ontstaan werden gebruikt voor de opslag voor de bierbrouwerijen. Er hebben in totaal 28 brouwerijen gebruik van gemaakt, wat daarmee de grootste en diepste bierkeller van de wereld werd. De temperatuur is hier heel constant tussen de 6 en 8 graden. Jammer genoeg konden wij de gids niet goed volgen, want hij praatte heel rap en volgens ons ook nog met behoorlijk veel dialect.
Terug bij onze camper spraken wij onze buren die dezelfde ervaring hadden. Na nog wat verder gepraat bleek dat zij ook uit Ruinerwold komen. Hoe klein is de wereld.
Na de middag zijn wij gaan wandelen naar Maria Laach. Het was een wandeling door een prachtig natuurgebied. Maria Laach is een mooie abdij, die helaas door heel veel toeristen werd bezocht. 20.000 stappen verder kwamen wij weer voldaan bij onze camper aan.

Wat leuk zo dorpsgenoten te treffen! Maria Laach abdij is inderdaad prachtig, je kan ook mooi om het meer heenwandelen herinner ik me.

Bertha 2018-09-16 21:27:34

Inderdaad kun je diverse mooie wandelingen rond Maria Laach maken. Rond het meer lopen werd ons wat veel, gezien de afstand en de tijd die we al hadden afgelegd. Misschien eens voor een andere keer. Het is hier een prachtig gebied.

Jaap-Trijntje-camper-Europa 2018-09-17 21:14:01

Wat een mooi reisverslag. Leuk om jullie zo te volgen. Maria Laach is echt mooi. Wij zijn daar ook geweest. Een prachtige omgeving. Geniet er maar van.

Hetty 2018-09-19 10:49:57

Bedankt. Wij genieten er ook van, zeker met dit mooie weer.