Emilia-Romagna

San Marino, San Marino

We hadden in San Marino een leuke camperplaats vlakbij de kabelbaan. Wat nog wel leuk is om te vertellen dat San Leo en San Marino veel gezamenlijke geschiedenis hebben. In deze omgeving zwierven monnik Leo en Marinus in de Middeleeuwen rond om hun geloof te verkondigen. Omdat Marinus later werd vervolgd vluchtte hij naar een kluizenaarshut verderop op een berg en stichtte hier een nederzetting het huidige San Marino en Leo werd de eerste bisschop in deze streek. Wij dus de volgende morgen met de kabelbaan omhoog. De eerste bezichtiging was het Palazza Pubblico waar het dagelijkse bestuur van deze Republiek hun bijeenkomsten houdt. In de Nationale Galerie kregen wij een filmpje te zien, waar de raadsleden voorafgaand aan hun vergadering als kunstproject eerst yoga-oefeningen deden. De stad heeft nog drie torens verbonden door stadsmuren waar je heerlijk kunt wandelen. Het is wel te merken dat het een rijk staatje is. De gebouwen en straten zijn prima onderhouden, een groot verschil met andere steden in Italië die wij gezien hebben. Het was een aangename dag daar.
Ravenna was de volgende bestemming. Wij streken neer op een camping in Classe, waar vandaan we op de fiets naar Ravenna konden. Deze stad is beroemd geworden om zijn mozaïeken. Vooral de Basilica di San Vitale vonden wij erg indrukwekkend. In kerk van San Francesco zagen wij ook nog iets bijzonders. Onder het koor, in de crypte zijn nog mooie mozaïekvloeren, echter het grondwater loopt hier over heen en er zwemmen zelfs vissen. Op de terugweg zijn we nog de basiliek van Classe in gegaan, die ook nog prachtige versieringen heeft.
De Po-delta is onze volgende bestemming. Onderweg reden we langs een meer waar een hele groep flamingo's waren. Het stadje Comacchio heeft met zijn bruggetjes wat weg van Venetië. Vooral de 17e eeuwse Trepponti (driedubbele brug) die vijf kanaaltjes overbrugd vonden wij erg bijzonder. Na de lunch reden wij door naar de abdij van Pomposa. Naast de oude kerk stond een enorme toren uit de elfde eeuw. Binnen waren de muren prachtig beschilderd en ook hier weer mooie mozaïekvloeren. Wij gingen overnachten op een camperplaats bij Bosco Mesola. Omdat het nog vroeg was stapten wij op de fiets om de omgeving te verkennen. Hier ook weer vele watertjes en meren. Ook de volgende dag richting Chioggia hebben wij een tussenstop gemaakt in Rosalina, waar wij ook een fietstocht hadden uitgezet. Het ging om een weg die tussen twee meren liep. Toen we daar aan kwamen was de weg afgesloten wegens werkzaamheden. Balen dus. Wij weer terug, maar gelukkig konden we een stuk terug wel weer een zijweg nemen waardoor we de route toch nog konden oppakken. Er kwamen dus nog wel 5 kilometer extra bij, maar het was de moeite waard. Wat een prachtige omgeving is dat.
Daarna door naar Chioggia. Dit ligt aan de onderzijde van de lagune, waar ook Venetië 50 kilometer noordelijker aan ligt. De kust is hier vol met campings, waar je in het hoogseizoen echt niet wilt zijn. Vanuit de camping zijn wij naar Chioggia gefietst, door een drukte die wij eigenlijk niet meer zijn gewend. Het was wel een leuk plaatsje, ook met veel bootjes en bruggetjes. 's Avonds zijn we nog even langs het strand naar de pier gelopen. Toen we aan het eind een poosje op de stenen gingen zitten, zagen we dat langs de waterkant allemaal krabbetjes liepen, best een leuk gezicht.
We hebben Venetië overgeslagen, hier waren wij jaren terug al eens geweest en we hadden geen zin in die drukte en zijn in Pieve di Soligo neergestreken bij een aardige familie die hier een boerderij heeft met biologische groenten en kruiden, een kiwi-boomgaard, wijndruiven voor de Prosecco wijn. Heel veelzijdig dus. Toen we aankwamen kregen we gelijk een rondleiding over hun terrein en we konden de camper neerzetten bij de de kiwi-boomgaard. Wat een heerlijke rust na die drukke dagen. We hebben hier twee dagen doorgebracht. Vandaag een heerlijke wandeling gemaakt over de berg verderop en verder uitrusten en genieten van de prachtige plek. We vertrekken morgen met een doos vol groenten en kruiden en nog een fles van de heerlijke Prosecco, waar we gisteren al een van hebben geproefd.

wij genieten van jullie prachtige foto's en de reisverslagen.

Willy en Jaap 2022-06-02 22:24:15

Prachtige foto's en geniet mee van jullie reis. Groet uit Ruinerwold

Alie 2022-06-03 10:53:36

schitterende verhaal en foto's . Jullie weer een prachtige reis. en zien uit naar het volgendemail

Theo Huitema 2022-06-03 14:12:34

Weer prachtige foto's en verhaal. Fijn dat wij mee kunnen genieten

Janneke Poiesz 2022-06-03 20:10:25

Wat leuk om te lezen over Ravenna en San Marino, met name de geschiedenis met San Leo. Je steekt hier best veel over de geschiedenis op. Prachtig ook de abdij van Pomposa 👍 Maar natuurlijk is het fijn om dan een paar dagen bij een biologische boer te relaxen in alle rust. Zo wissel je drukte en rust goed af!

Bertha 2022-06-06 11:25:46

Wat een prachtig seizoen ook dat jullie daar zijn. Alles groeit en bloeit. Prachtige dorpjes. Ook de natuur in de Po-vlakte ziet er betoverend uit. Geniet er maar lekker van.