Van Abbeville naar Amiens

Frankrijk, Picquigny

Vanuit de baai van de Somme vertrekken we richting Abbeville. We hadden hier een camping uitgezocht omdat ze een wasmachine hadden. Aangekomen bleek dat de receptie alleen 's ochtends vroeg en 's avonds bemand zijn. Aangezien we munten voor de wasmachine moesten kopen ging wassen dus eerst niet lukken. We zijn weer in de camper gestapt en naar Abbeville gereden. Het meest indrukwekkende hier is de kerk van St Wulfran en een engelse tuin uit de 19e eeuw met hele oude bomen bij een landhuis en de voormalige abdij.
Teruggekomen op de camping hebben we toch maar wat was gedaan met onze handwasmachine, zodat het nog kon drogen dezelfde dag.
De volgende dag gingen we langs een toeristische route richting Amiens. Opvallend waren de vele middeleeuwse kerkjes die we onderweg tegen kwamen. In Long hebben we de buitenkant van een mooi kasteel in Lodewijk XV-stijl bewonderd en zijn we naar een waterkrachtcentrale uit 1904 gereden. Na de lunch ging het wat regenen, maar gelukkig was het weer droog toen we wilden wandelen in een stukje moerasgebied (Marais des Cavins) die ze met vlonders begaanbaar hebben gemaakt. Prachtig, heel veel vogels en bloemen gezien. Hierbij ook een aantal ijsvogeltjes. Ze zijn echter zo snel dat het niet gelukt is ze te fotograferen.
Onze laatste bestemming die dag was Picquigny, waar we bij een boer op een stuk weiland ingericht als camperplaats konden staan.
Vandaag op de fiets gestapt naar Amiens via een prachtig fietspad langs de Somme. Het eerste waar we naar toe gingen waren de Hortillonnages of te wel drijvende tuinen te midden van een netwerk van kanaaltjes. Vroeger werd hier door ongeveer duizend tuinders veel groente en fruit verbouwd en verkocht in Amiens. Nu zijn het meest fruitbomen en bloemen, en veel hutjes worden als weekendhuisjes gebruikt. Maar gelukkig zie je ook nog wat oude bruggetjes en huisjes.
In Amiens kun je niet om de kathedraal heen. Het is het grootste gotische bouwwerk van Frankrijk. Zelfs de Notre-Dame van Parijs past er helemaal in.
We zijn ook door langs de wijk Saint-Leu gelopen, een wijk met grachtjes en kleurrijke vakwerkhuizen.
Terug naar de camper kregen we een regenbui over ons heen, maar we zijn toch trots ons zelf dat we deze 40 kilometer gefietst hebben.

Prachtig gebied hoor met leuke stadjes. Cathedraal is inderdaad prachtig. Gelukkig tussen de regen door veel kunnen doen 🚴‍♀️🚴‍♂️👍

Bertha 2019-09-05 07:06:38

Mooi gebied en je ziet er meer van als je fietst dan in de auto. Regenpak meegenomen?