De terugreis

Spanje, Toledo

Vanuit het mooie natuurgebied vetrokken wij op de zaterdag naar Toledo. De oude stad ligt een stuk hoger op de berg als het moderne gedeelte. Gelukkig kon je met zes roltrappen nog boven komen, dat scheelde heel wat klimmen. Als eerste bezochten van het klooster van San Juan de los Reyes uit de 15e eeuw. Volgens mijn boekje is het gebouwd in Isabellastijl waarin flamboyante gotiek samengaat met elementen uit de mudejarstijl. Afijn, wij vonden het in ieder geval erg mooi. Toledo heeft ook nog een oude Joodse wijk waarin een van de twee synagogen is omgebouwd tot museum. Deze wilden wij ook bezoeken. Om binnen te komen werd je eerst wel streng gecontroleerd op wapenbezit. Eigenlijk wel een veilig gevoel. In dit museum wordt de geschiedenis van de Sefardische Joden verteld. Sefarad is het Hebreeuwse woord voor Spanje. Daarna gingen we nog naar het museo de El Greco. Zijn voormalige huis is nu het museum waarin je naast het interieur ook mooie werken van El Greco en zijn leerlingen ziet. Wat een prachtig gedetailleerde werken zijn dit.
Na dit museum zijn we weer verder door de oude stad gedwaald. Ondanks de roltrappen wilde het nog niet zeggen dat we niet meer hoefden te klimmen, De straten liepen af en toe behoorlijk stijl omhoog. We hebben nog een blik geworpen in de kathedraal en zijn doorgelopen naar de Alcazar. Deze hebben we niet meer bezocht. Langzamerhand werd het weer tijd om de roltrappen op te zoeken. We waren erg moe, maar voldaan. Wat een prachtige stad. "s Avonds heeft Jaap nog een paar foto's gemaakt van het verlichte gedeelte. Op een van die foto's zie je de roltrappen nog.
Wij hadden besloten om Madrid maar over te slaan. We hadden de laatste week al zoveel mooie steden gezien en nu wel behoefte aan weer wat natuur. Wij wilden wel graag op zondag langs Madrid rijden. Dit scheelt veel drukte op de weg. We hadden gekozen voor Sepulveda, een leuk Middeleeuws plaatsje aan de rand van het natuurpark de las Hoces del Duraton. Aan de rand van het dorp ligt een diep kloof van de rivier de Duraton. Er cirkelen heel wat gieren boven dit gebied. Eerst maar eens naar het uitkijkplatform. We zagen daar wel gieren, maar voor Jaap zijn fototoestel klaar had waren ze weer op grote afstand. Er liep een wandeling van 5 kilometer rond het stadje. Het miezerde en er was veel wind. Aanvankelijk twijfelde ik of we dat moesten doen, maar toch doorgezet. En daar was ik heel blij om, want toen we eenmaal in de luwte kwamen was het genieten van deze prachtige wandeling. We hadden nog een pad vlak langs de bergwand, waarop je mooi de rivier beneden kon zien stromen. Ook kwamen we nog bij een waterval langs en aan het eind hadden we weer een mooi zicht op het stadje. Uiteindelijk waren we toch wel heel koud geworden en was het ook harder gaan regenen, maar ik had het niet willen missen. De volgende morgen is Jaap nog even teruggelopen naar het platform en heeft nog mooie foto's van de gieren kunnen maken. De dag was verder een en al regen. We hadden een toeristische route uitgezet naar Vitoria- Gasteiz. We kwamen door mooie stukken natuur. Op een gegeven moment werd het een smal bergweggetje en het begon ook te sneeuwen. Ik vertrouwde het niet en toen zijn we maar omgekeerd en via een andere route naar Vitoria gereden. Hier plensde het nog steeds. We hebben alleen nog even boodschappen gedaan en zijn verder binnen gebleven. Van deze dag hebben we geen foto's. We hebben wel mooie stukken gefilmd, dus die kunnen jullie eventueel nog bekijken als die op You Tube zijn geplaatst.
De volgende dag reden we dan ook echt Spanje weer uit. We wilden niet door de Pyreneeën, want daar was de afgelopen dagen veel sneeuw gevallen, dus ging de route langs San Sebastian. De eindbestemming van die dag was Mont-de-Marsan. Het leukste van dit plaatsje vond ik de plek waar drie rivieren bij elkaar komen. Daar was vroeger ook een rivierhaven bij en toen dus een belangrijke plaats voor de handel. Er waren ook nog enkele oude gebouwen en een stuk stadsmuur te zien. Ook woensdag wilden we weer veel kilometers maken, maar toch ook nog wel wat doen. We kozen voor Mignaloux-Beauvoir, een voorstad van Poittiers. Hier vandaan kun je diverse fietstochten maken. Er hing een kaart van drie rondes. We kozen die van 16,5 kilometer. Deze ging dwars door het bos, maar die was zo nat en vol met modder, dat we het snel voor gezien hielden. We gingen over de weg weer terug naar de camper, waar Jaap zelf een route ging uitzetten over autoluwe wegen. Hij had echter niet gekeken naar de hoogteverschillen, waardoor er nog wel stukken waren die we lopend hebben afgelegd. Ook kwamen we langs een weg die was overstroomd. We zijn er toch maar doorheen gefietst, al hoewel we de sokken niet droog hielden. Ik vond het wel een beetje eng door de sterke stroming, maar het is toch gelukt. Toch weer een leuk gevulde middag geweest. 's Avonds kregen we nog visite van drie katten die nieuwsgierig vanaf onze motorkap bij ons naar binnen keken.
Vandaag was het verstand op nul en blik op oneindig. We hadden zelf al bedacht hoe we ongeveer wilden rijden. Op een gegeven moment heb ik de navigatie naar Lille gezet en dat leek een stuk sneller dan wat wij zelf hadden uitgedacht. Maar toen kwamen we wel langs Parijs en op de Peripherique in de file. Dit kost ook wat tijd en vooral veel concentratie, dus best inspannend. Voorbij Parijs hebben we een camperplaats gevonden in Pont-Sainte-Maxence. Een leuk plekje aan de rivier. Vanavond hebben we nog even een kort rondje door de binnenstad gedaan.
Dit was mijn laatste verhaal van deze prachtige reis. Morgen rijden we weer naar huis. We hebben zeker genoten, van de mooie plaatsen en prachtige natuur. We hebben veel kunnen doen van wat wij in ons hoofd hadden. Alleen door de drukte hebben we lang niet altijd de overnachtingsplekken kunnen vinden die wij hadden gehoopt. Maar gelukkig scheen bijna iedere dag de zon en dat is ook heel wat waard.

En dan zit deze mooie reis er weer op. Ik heb genoten van jullie verhalen en foto's. Hopelijk tot de volgende reis. Dan lees en kijk ik graag weer mee. Nog een veilige thuisreis, het laatste stukje. :)

Els 2024-02-29 21:30:59

Dat was weer een prachtig reis verslag. Ik heb er zeker weer van genoten om te lezen. Indrukwekkend , met mooie foto's. Lekker bijkomen thuis. Mochten jullie in de buurt komen, dan ben je altijd welkom. Fijne terug reis. 😘

Alexandra 2024-03-01 07:56:56

Welkom thuis, hier lijkt de lente ook begonnen te zijn, wel wat veel water, we spreken elkaar binnenkort weer,

Ina 2024-03-01 08:11:08

Lieve Trijntje en Jaap, wat een mooi verhaal weer. Vooral het verhaal van Toledo is indrukwekkend en ook de foto’s. Ook mooie natuurfoto’s. In de regensituaties kunnen we ons hier goed inleven😄. Een goede laatste terugreisdag gewenst, dank dat jullie ons meegenomen hebben in jullie avontuur, welkom thuis en tot gauw ziens.🤗 Lieve groet, Ineke🍀

Ineke 2024-03-01 08:32:18

Dat was weer ‘n prachtige reis met mooie steden, natuur en leuke dingen die jullie hebben meegemaakt. 26 maart begint onze reis en we hebben veel ideetjes om te bezichtigen en te doen van jullie gekregen. Nog ‘n veilig laatste stukje ! Groetjes Johan en Netty

Netty 2024-03-01 09:08:24

Wat een prachtige stad is Toledo zeg! Die rots met die gieren wat indrukwekkend. Jullie hebben het toch weer prachtig gehad. Kijk er maar mooi op terug. Fijn dat jullie inmiddels weer in jullue huis zijn.

Hetty van der Klaauw 2024-03-02 06:47:32

Heejj luitjes. Bedankt maar weer voor jullie verhalen & beelden. Heb er van genoten! Nou weer goede en veilige thuiskomst gewenst en tot kiekes hè?

Harry Heerspink 2024-03-02 13:55:57

Ook jullie hebben te maken met hoog water. Spanje is een mooi land, dat kun je wel zien. Veel beleefd en gezien. Daar kunnen mooi op terugkijken. Welkom in Nederland.