Diksmuide

België, Diksmuide

Vandaag van huis vertrokken voor nog een vakantie. Ons huis is nog niet verkocht dus gaan we nog een keer op vakantie voor een poosje voor onze grote reis begint. We starten met een familiebezoek in Roosendaal.
De volgende dag gaan we naar Diksmuide waar onze jongste dochter Mieke zich bij ons aansluit voor het weekend. Nadat we ons geïnstalleerd hebben gaan we een verkenningsrondje op de fiets maken. In dit gebied zijn veel herinneringen uit de eerste wereldoorlog. We komen langs oorlogsgraven en de Dodengang, waar een stuk van de loopgraven is hersteld.
De volgende dag stappen we op de fiets naar Nieuwpoort langs een mooie route. In Nieuwpoort lopen we van de oude stad naar het strand en weer terug. Een rondje van 11 kilometer. In de warmte was dit best zwaar, dus bij terugkomst in de oude stad een pilsje drinken om af te koelen en moed te verzamelen om naar de camperplaats terug te fietsen. 's Avonds hebben we genoten van een welverdiende barbecue.
Zondag zijn we via een omweg naar de IJzertoren van Diksmuide gefietst. Deze toren heeft een museum van 22 verdiepingen. Eerst met de lift naar boven om de omgeving te observeren. Omdat we al best veel gefietst hadden, konden we al diverse punten aanwijzen. Toen met de trap naar beneden. Iedere verdieping behandelde een ander thema van de eerste WO, voor ons nog een vrij onbekend gedeelte van de geschiedenis. Naast de informatie die je kreeg, lieten ze je ook beleven in een nagebouwde loopgraaf en tunnels. De geluiden waren levensecht, af en toe kippenvel. Een erg indrukwekkend museum, zeker de moeite waard.
Weer terug naar de camperplaats, nog even lunchen en toen ging Mieke weer huiswaarts. De rest van de dag hebben we lekker geluierd.