Amboseli National Park

Kenia, Ol Tukai

Het Amboseli National Park ligt op de grens met Tanzania ten zuidoosten van Nairobi.
Oorspronkelijk een jachtgebied, sinds 1948 beschermd als reservaat voor wilde dieren.
Het bestaat uit weidse vlaktes met zanderige bodem en is in dit seizoen bijzonder droog met weinig vegetatie.
Naast de vlaktes zijn er ook moerassen rondom enkele meren in het centrum van het park, waar het wemelt van vogels en wild.
De meren zijn ondiep en worden gevoed door de Kilimanjaro (5895 m - Tanzania), een oude vulkaan die oprijst uit de vlakte als hoogste berg van Afrika.

De olifantenpopulatie telt ongeveer 1500 dieren. De aanhoudende droogte is verantwoordelijk voor een sterke daling van de olifanten.
Door het afsmelten van de gletsjers is het waterpeil van de meren de laatste tijd gestegen.

Vandaag is het onze laatste volledige safaridag.
Overal in de moerassen zien we olifanten waden, terwijl ze gretig de waterplanten verorberen...nadat ze eerst in het water gespoeld werden.
Op onze 'game drive' zijn veel vogels rond de nattere delen, verschillende struisvogels, kroonkraanvogels, flamingo's en diverse watervogels (waaronder de schitterende Jacana ('jezusbird') of lelieloper, de hamerkop, smaragdijsvogel, allerlei reigers ...).
In de verte zien we overal 'rook' verticaal opstijgen. Het blijken zandhozen (devil's dust) te zijn.
We rijden langs een plaats met skeletten en holen onder de grond, de nestplaats van hyena's.
In de late voormiddag zien we de paringsdans van de struisvogels.

In de tuin van de lodge zien we 's middags de kleurrijke agama hagedis.
Tijdens de namiddagdrive zien we nog twee jachtluipaarden, opnieuw veel vogels waaronder diverse reigers, een jonge purperreiger en veel ibissen. '
s Avonds komt de Kilimanjaro eindelijk uit de wolken tevoorschijn, samen met een mooie zonsondergang.