Van Nairobi naar Samburu

Kenia, Nairobi

Om 8u pikt Denis ons op aan het hotel. Een rit van 303 km langs de Kenyan Highway.
Niet te veel voorstellen van de 'highway'! Ook dit is 'TIA'! Gelukkig is het zondag -minder verkeer- en rijden we er 'slechts' acht uur over.

Nairobi is een stad van 5 miljoen inwoners. Het heeft een business district, villawijken, maar ook arme sloppenwijken. Geen files in Naïrobi en na een uurtje verlaten we de stad.
Ten noorden van Naïrobi doorkruisen we de 'tuin van Kenya', een vulkanische streek met vruchtbare bodems, rode aarde in een geaccidenteerd terrein. Door de hoogteligging is dit een ideaal klimaat voor land- en tuinbouw, die grotendeels instaat voor de nationale voedselbevoorrading. In dit gebied wordt ook veel aan fruitteelt gedaan zoals ananas, banaan, mango, avocado. Koffie en thee worden hier geproduceerd.
Momenteel is het droog seizoen, alles is verdord, de velden zijn geoogst en krijgen binnenkort een eerste bewerking.

We stoppen 's middags in het gezellig 'Trout Restaurant', verborgen langs de hoofdweg, in een forelkwekerij. Het restaurant is gebouwd in en rond een eeuwenoude boom. Je kan er eten met zicht op de bassins. De lekker bereide forel wordt beklonken met ons eerste 'Tusker' biertje.
We rijden door een streek met veel serres, gekend voor de rozen die we in de Belgische supermarkt kopen.
De volgende stop is onze eerste obligatie souvenirshop. Er zijn mooie houten beelden en kleurrijke schilderijen.
Onderweg rijden we langs Mount Kenya, de hoogste berg van Kenia. We stoppen om onze benen te strekken en in de hoop de Mount Kenya te zien. Spijtig genoeg is de berg verborgen in de wolken, ook enkele dagen later op de terugweg. Geen berg, wel schitterende gele wevers met hun typische nesten.
Overal langs de weg liggen kleine dorpen waar massa's mensen zich vooral te voet verplaatsen. Je ziet er de typische verkoopstalletjes waar lokale en andere producten verkocht worden. Ook op straat worden oa groenten en fruit verkocht aan voorbijrijdende wagens. Naast de mensen zie je langs de weg ook honden, koeien, geiten,....

Gisteren vlogen we over de evenaar zuidwaarts, vandaag kruisen we hem voor de eerste maal met de wagen noordwaarts..
Noordelijker wordt de streek aride met veel armoedige veeteelt. Dit is de weg richting Ethiopië en Somalië. We rijden naar een grote laagvlakte en het wordt heel wat warmer.
Het is opvallend dat je overal bewoning ziet, bewerkt of -tijdelijk- braakliggend land...en meestal ligt het er ook rommelig bij. Hier en daar wordt dit patroon onderbroken door wat nieuwbouw.

En dan, in 'the middle of nowhere' verlaten we de hoofdweg.
We stoppen voor één van de ingangen van het Buffalo/Samburu dubbelreservaat. Er staan gewapende rangers, die ons registreren. Daarna krijgen we toegang tot het reservaat.
Van zodra we binnen reden werden we verrast door gazelles, giraffen (speciale soort voor Samburu), olifanten, mooie vogels.... we genieten van onze eerste 'game drive' in het Buffalo reservaat.
In de schemer komen we aan in Samburu Simba Lodge, een schitterend gelegen en bijzonder aangenaam resort midden de natuur.