Van Samburu naar Nakuru reservaat

Kenia, Nakuru West

Vandaag een rit van 300 km door een wisselend landschap. We rijden drie keer over de evenaar.

De rit brengt ons van een grassige doornstruik savanne met veel acacia bomen naar een hoger gelegen heuvellandschap met veel serres, graan- en maisvelden en naar een vruchtbare vulkanische vallei, de Great Rift Valley. Het is een grote vulkanische slenk door heel Oost-Afrika.
De Rift Valley blijkt het grootste geologisch fenomeen op aarde. Ze is 6000 km lang en gaat van de Jordaanvallei via de Rode Zee en Eritrea naar Ethiopië, Kenia en Tanzania tot Malawi. Een westelijke tak loopt via Congo, Rwanda en Burundi.
We stoppen aan Subukia Viewpoint op 2350 m hoogte en rijden daarna de vallei in.
In Nanyki nemen we de shortcut langs het Somareservaat (een particulier reservaat voor neushoorns), naar de hoofdweg B5 richting Nakuru. Onderweg zien we veel koffie en theeplantages, de roem van Kenya.

Nakuru is een grote stad met meer dan 300.000 inwoners, ten noorden van het reservaat.
Rond 15u komen we aan de bewaakte ingang van Lake Nakuru Reserve. Het registratiesysteem blijkt gewijzigd, met de verplichting in $ te betalen. Het duurt een tijdje alvorens alles geregeld is en we het reservaat binnen kunnen.
Van zodra we binnen rijden, zien we voor het eerst de 'gewone' zebra's, een zadeljakhals, hyena's en de witte neushoorn.

Na de kennismaking met het park rijden we naar onze lodge voor twee nachten, Lake Nakuru Lodge. Een licht avondmaal, douche en in bed...