Een dagje op het water.

Myanmar, Inle Lake

Om 8:00 opgehaald in het hotel. Na een uurtje varen, komen we aan de markt. Net zoals bij de vorige markten wordt hier van alles aangeboden, maar hier toch wat meer vis, gezien de nabijheid van het Inlemeer. Hijnwordt nog redelijk levend ontschubd 😞. Verschillend met de andere markten is dat hij niet omsloten is door huizen en dat je er per boot naartoe moet. Amai, zoveel boten! Vind je boot (prauw) maar terug! Terug in de boot...moet één per één en zeker niet te veel wiebelen, want dan komt de waterrand heel dichtbij!
Volgende stop is een weverij. Hier heeft men een procédé uitgevonden (uniek in de wereld) om van blauwe lousstengels vezels te maken en deze via spinnen, koken, aanbrengen van hars rond de vezel tot draad te maken. Daar maakt men dan sjaals, kledij en meditatiematten mee. Redlijk prijzig!!! Boedhisten zijn hier fan van omwille van ralatie tussen boedha en lotus. Soms wordt de lotusvezel gecombineerd met zijdedraad om er iets van te weven.
Daarna naar prauwenfabriek. Hier konden we een werf zien waar prauwen en vissersboten (kleiner) gemaakt worden.
Onderweg naar de volgende stop, vaarden we door een vissersdorp. Onder de huizen zijn soms blauwe netten, waarin de levende vis vewaard wordt, voordat hij naar de markt mee genomen wordt. In het droog seizoen (nu 😅), zijn de palen hoog, maar tijdens het regenseizoen komt het waterniveau bijna tot aan de huizen.
Een sigarenfabriek is de volgende stop. Vrouwenwerk. Blijkbaar kan het blad, dat rond de sigaar gewikkeld wordt, enkel in zuiden van Shan staat geteeld worden omwille van de hoogte boven zeeniveau.
Lunchtijd in lokaal restaurant, grandmother's kitchen. Ze werken enkel voor het (lokaal) reisbureau waarmee we op stap zijn. Lekker gegeten. We waren de enige gasten.
Van daaruit naar de pagode met 5 boedha's, met een lang historisch verhaal, waardoor uiteindelijk de traditie ontstond om in oktober een processie te organiseren met 4 boedha's, per boot, naar de verschillende dorpen. Een hele belevenis!
Nog een zilversmederij met obligate winkel op het programma. In die omgeving was het water héél ondiep, waardoor we toch 1 keer vast kwamen te zitten in het zand. Stuurman en gids uit de boot om hem los te krijgen.
We gingen stroomopwaarts en op regelmatige afstanden had men barrières (cf dammen) gebouwd om het water tegen te houden, zodat het waterniveau hoger was en ook beter bevaarbaar. Onderweg waterbuffel en mensen die aan het baden waren in de rivier. Hier en daar nat gespat, omwille van het waterfestival dat deze avond begint.
Als laatste bezienswaardigheid, een heeeeel groot aantal pagoden op een kleine oppervlakte, in tegenstelling tot Bagan. Oud en nieuw. De oude soms slecht gerestaureerd...
Daarna terug naar boot. Mooie zonsondergang en een traditionele visser.
Rond 18:00 terug aan hotel.
Was weer fijne dag!

Bedankt Hilda en Marc voor de dagelijkse vertelling en bijhorende foto's.Het ziet er allemaal puur reisgenot uit. Doet me wel wat denken aan mijn reis door Vietnam nu 17 jaar geleden. Tot morgen op jullie nieuws show