Lake Nakuru reserve - Flamingo's en pelikanen!

Kenia, Nakuru East ward

Lake Nakuru Park ligt rond één van de acht meren van de Rift Valley in Kenia en is net als vijf andere alkalisch.
Oorspronkelijk was het een vogelreservaat rond het meer dat later uitgebreid werd met grote stukken grasland en bosrijke nattere gebieden. Hierdoor is het een gevarieerd wildpark geworden, gekend voor zijn neushoornpopulatie en Rothschildgiraf.

We vertrekken rond 8u, goed uitgeslapen na de drukke voorbije dagen en na een volwaardig 'English breakfast'.
De hoogtepunten vandaag zijn de duizenden flamingo's en pelikanen in het ondiepe meer, een grote vogelrijkdom, de witte én de zwarte (zeldzamere) neushoorns (zijn hoorn is langer dan die van de witte neushoorn), een kudde Rothschildgiraffen en veel andere zoogdieren.

Om 15u vertrekken we voor onze tweede rit van de dag in een bosrijke omgeving.
We gaan op zoek - na een tip van de rangers - naar een mannetjesleeuw. Op de top van de heuvel ontwaren we twee leeuwen die liggen te rusten in het lange gras. Wat verder liggen enkele leeuwen in takken van een boom. Iets verder zien we...een luipaard.

Denis wou nog eens langs de leeuw die we in de vroege namiddag gezien hadden. Op die locatie stond een ranger die de jeeps per 2 naar boven liet rijden. Denis heeft niet echt zijn beurt afgewacht. We zagen twee jonge mannetjes leeuwen, broers, in het lange gras onder een struik. Aanvankelijk zien we enkel hun rug en een kop die beweegt. Daarna beginnen de leeuwen te rollen en te spelen. Na wat rekken en strekken staan ze recht en gaan ze op stap. Tijdens hun wandeling bakenen ze hun territorium af met urine en verdwijnen uit ons zicht...
Adembenemend. Op het juiste moment op de juiste plaats!