Op en rond de Ayeyarwaddy rivier (Irrawaddy)

Myanmar, Mandalay

Mandalay en de vroeger historische steden rond Mandalay, waren ooit hoofdstad van een vorstendom. Dit, omwille van hun ligging aan de Irrawaddy. Onze dag begon met een boottocht op deze rivier. Om de boot tebereiken, moesten we via loopplanken van de ene naar de andere boot stappen. Oef, we hebben het droog gehouden ;-)!
Geïnstalleerd in onze zetel, konden we genieten van een briesje en alle activiteiten in en rond de rivier. Veel transport, oa van bamboe dat in Mandalay verkocht wordt. Ook veel toeristenbootjes. Op de stroken aan de rand van de rivier had je veeteelt (koeien), landbouw en visvangst. Tijdens het nat seizoen moeten tal van de oeverbewoners verhuizen, omdat het water van de rivier zo veel stijgt, dat delen van de oevers onder water komen.
Aan wal konden we genieten van...je raadt het al: pagoden! Zeer impressionant was de Mingun pagode. Heeeeel groot! In het centrum van de pagode bevindrn zich dure schatten. De vorst wou de pagode niet afwerken omdat hij anders onmiddellijk na de afwerking zou ovetlijden, volgens de legende. Door 2 aardbevingen, werd de pagode zwaar beschadigd en mag je er niet meer in.
Op het eiland bevond zich ook een herl grote klok. Je kan er zelfs onder kruipen. Er is ook een tempel voor een monk, die in het guiness record boek staat omwille van zijn fenomenaal geheugen.
Terug naar de boot en naar ons vertrekpunt, wazr de auto (airco 😀) ons opwachtte en ons naar het restaurant bracht. Naast de hoofdschotel, waren er ook veel side dishes (zie foto).
Een veerboot bracht ons naar het eiland Ava. Met paard en kar, richting binnenland. In plaats van alle tempels en pagoden te bezoeken hebben we wat vogels bekeken in de natuur. Één tempel/pagode hebben we wel bezocht. Oud, vervallen maar wel speciaal met zijn rode stenen waaruit hij (zoals de meeste op het eiland) is opgebouwd. Ook mooie beelden. Met paard en kar terug naar de veerboot.
Volgende halte was een tempel, van waaruit je kon genieten van de omgeving van Mandallay...bezaaid met kloosters, tempels en pagoden.
Onderweg nog een weverij van zijden stoffen bezocht. De draad wordt geïmporteerd uit China (buurland).
Met de auto nog door een klooster gereden om uiteindelijk aan te komen aan de U Bein brug. Toeristische trekpleister, locatie voor huwelijks fotoshoots,....
Was alweer een fijne dag,...maar warm. Om 18:30 was de buitentemperatuur nog 36 graden Celcius. Allicht was het kwik wel tot 40 graden geklommen. Nogal wat liters water gedronken.