Masai Mara - dag 2

Kenia, Siana ward

We worden rond 4u wakker van het gebrul van de nijlpaarden. Op de oever liggen de nijlpaarden te luieren, 14 à15 stuks. 's Nachts gaan ze grazen in de omgeving en nadien komen ze terug om te rusten en hun plaats met het nodige gebrul te veroveren op de oevers. Om 6u zijn er reeds een twintigtal. Leuk begin van de dag.

Vroeg in de ochtend starten we een eerste lange 'game drive'. We trekken door een ander deel van het park, ditmaal glijdend door de modder.
We zien Thomsons gazelles, zebra's, gevlekte hyena's en ditmaal ook het hartebeest, enkel in Masai Mara te zien. Verder ook buffels, massa's gnoes en opnieuw een luipaard. De zadeljakhals was aan het ontbijten aan een karkas.

Vandaag wordt er heel wat geslipt, waden we door een gezwollen zijrivier en rijdt Denis zich vast in een gat in het hoge gras. Hoe meer de wielen doorslippen, hoe dieper de jeep zakt. Ook met een schop kan hij de jeep niet uitgraven.
Ondertussen geeft hij via de CB 'bushtelephone' het probleem door en komen enkele collega's helpen om onze jeep uit te trekken. Chauffeurs met hun mooi gestreken hemden, witte sokken en glimmende schoenen in de modder, hilarisch ...
Eerst probeert er één te duwen maar raakt zelf bijna vast in de modder. Daarna proberen ze te trekken, een eerste jeep alleen... tevergeefs. De volgende poging met twee jeeps achter elkaar mislukt ook. Uiteindelijk lukt het om ons uit de modder te trekken, met twee jeeps naast elkaar en over en weer wiegend.
Later in de namiddag zien we meerdere jeeps die in de modder vast zaten. Daartussen rijden ook de goedkopere busjes. Hoe die het overleven is ons niet duidelijk. TIA!

Parende leeuwen zijn het volgende schouwspel dat we mogen meemaken. Blijkbaar doet het koppeltje dit meerdere keren per dag. We wachten rustig tot ze er weer zin in krijgen. Op uitnodiging van het wijfje... erop en erover, een tevreden rugrol, een brul en klaar is kees.

Het is drukkend warm door de vochtigheid. Om 16 u trekken we er opnieuw op uit. We genieten weer van de vele dieren. Spectaculair deze avond waren de mooie wolkenformaties, wisselende kleuren van de lucht. Prachtige zonsondergangen voor de lens.