Masai Mara - dag 1

Kenia, Hells Gate ward

Masai Mara is een uitgestrekt park van 1670 km² - het tweede grootste van Kenia na Tsavo (Oost & West samen).
Het grenst aan de Serengeti (Tanzania) - dat nog vele malen groter is - en vormt hiermee een immens natuurgebied.
Op het einde van het droog seizoen migreren honderdduizenden dieren naar het noorden. Ze verplaatsen zich tussen de twee gebieden tijdens de Great Migration, op zoek naar voldoende gras - van juli tot september - en terug in het begin van het regenseizoen. Het wordt één van de zeven natuurwonderen van Afrika genoemd.

De grootste delen zijn immense grasvlaktes met hier en daar de typische parasolvormige acaciabomen (Mara in het Swahili) en wat kleinere struikjes.
Gnoes en zebra's grazen samen omdat de zebra graag lang gras en de gnoes kort gras eten.

Vandaag rijden we letterlijk tussen tienduizenden gnoes, duizenden zebra's met daartussen gazelles, wrattenzwijnen, gevlekte hyena, topis, masai giraffen, olifanten en natuurlijk de goed gevoede roofdieren zoals leeuw, luipaard (nachtjager) en jachtluipaard (dagjager).
Eén van de hoogtepunten was de mannetjesleeuw die zijn prooi aan het verorberen was, bewonderd door tientallen toeristen in jeeps. Gestoord door al die kijklustigen, wandelt hij weg, vlakbij onze jeep.
Een tweede hoogtepunt was een jong luipaard in de struiken.
Wat later zien we een jachtluipaard - cheetah - die een gazelle aan het opsmullen was.
Vandaag kregen we ook een mooi beeld van de Grant's gazelles. Wat verder zagen we de mangoesten met tientallen dichtbij voorbijrennen, tussendoor rechtopstaand rondkijkend.

Lekker luieren na het middagmaal, met zicht op en geluid van de nijlpaarden aan de oever, onder de veranda van onze tentlodge.

Rond 16u vertrekken we voor onze namiddagdrive. We stoppen aan de Talekrivier waar tientallen nijlpaarden samen liggen te rusten.
's Avonds trekken zware wolken over de vlaktes, tropisch onweer in aantocht, met spectaculaire avondluchten.
In de gietende regen komen we terug aan in het kamp, het werd erg donker en de generator was nog niet aan. Een drankje in de bar met kaarslicht. Romance in the bush.

Door het wassende water kolkt de bruine rivier met volle kracht onder ons. Op de oever staat een nijlpaard met jong te wachten tot het ergste voorbij is.