Naivasha birding

Kenia, Hells Gate ward

In de voormiddag een boottocht naar Crescent Island, een schiereiland waar scènes van 'Out of Africa' gefilmd werden.
Veel vogels en nijlpaarden langs de oevers en in het water. Nadat onze gids -regelmatig- een visje in het water gooide, konden we genieten van de spectaculaire vlucht van visarenden en ijsvogels.
Joe, bootsman én een goede vogelgids, brengt ons naar de mooie plekjes langs het meer.
Op Crescent Island zijn zoogdieren geïmporteerd, zonder predatoren. Dat maakt het een open zoo, waar je tussen de dieren kan wandelen onder begeleiding van gids Nick.

In de namiddag vertrekken we naar Masai Mara voor een rit van 240 km.
We stoppen in het Masai dorp Buffalo, vlak voor de ingang van het immense natuurreservaat.
In het dorp (een grote familieclan) wonen zo'n 240 personen. Het dorpshoofd heeft maar liefst 7 vrouwen. Bij elk huwelijk wordt een hutje bijgebouwd met takken en leem met koemest. Binnen is het aardedonker en wordt er ook gekookt en geslapen. Op die kleine oppervlakte wonen de ouders en 4 tot 8 kinderen! Masai drinken blijkbaar melk gemengd met bloed. Ze hebben een techniek om bloed af te tappen bij hun dieren.
De clan bezit zo'n 200 koeien en evenveel schapen en geiten. Ze leven van de opbrengst van de dieren en van toerisme. Interessante rondleiding waarbij Marc geprobeerd heeft vuur te maken met droog gras, hout, een mes en stok. Uiteraard worden we ook rondgeleid langs de obligate souvenirs ...

Het is al bijna donker als we aankomen in Masai Mara National Reserve. We verblijven drie nachten in Fig Tree Camp*.
Benieuwd om dit zeer grote en roemrijke park te zien.
Bij het avondmaal duikt een genetkat op en zien we een bushbaby verscholen tussen de takken.