Naar huis?

China, Kanton

Mijn vliegtuig vertrekt om 19:30 en DDTS heeft wederom de chauffeur ter beschikking gesteld voor de transfer naar het vliegveld. Wat een luxe!
Hij komt me om 17:00 ophalen dus ik heb ruime de tijd om mijn koffer te pakken.
Niet dat ik daar veel tijd voor nodig heb want thuis moet toch alles in de was dus opvouwen is er niet bij.
Het is 33 graden buiten dus ik ben niet van plan een stap te veel te zetten vandaag.
Alleen rond 12:00 uur ga ik even voor de laatste keer een broodje halen van 7 Yuan.
In zijn grote pan drijven ook gekookte eieren dus ik wijs dat ik er ook één wil.
Op zijn prijslijst staan maar twee prijzen. 7 en 12 Yuan. Ik ga er van uit dat een broodje met ei dan wel 12 Yuan zal kosten en gooi dat in de plastic bak waar hij zijn geld in bewaard.
(Het is de bedoeling dat je zelf je wisselgeld uit die bak pakken omdat zijn handen smerig zijn van het fijnhakken van de ingrediënten) Als ik weg loop roept hij me na. Ik krijg 3 en een halve Yuan terug want een extra ei kost blijkbaar 1,5 Yuan. Hij zal waarschijnlijk nooit rijk worden.

Het uitchecken bij het hotel levert gelukkig geen problemen op. Die had ik eigenlijk wel verwacht want DDTS zou de rekening van het verblijf betalen en ikzelf alle overige kosten van eten en drank ed. De rekening kon echter pas opgemaakt worden aan het einde. Volgens Caroline had ze met de hotelmanager afgesproken dat DDTS de rekening maandag zou komen betalen maar ik moest het nog maar even bij de receptie navragen. Geen probleem dus.

De chauffeur is er al om half vijf dus ik ben ruim op tijd bij het vliegveld.
Hij zet me af bij de internationale gate maar ik moet natuurlijk eerst nog naar Guangzhou en dat is nationaal. Het is allemaal weer zeer onduidelijk maar uiteindelijk heb ik na veel rondwandelen een boardingpass.
Als ik eindelijk een scherm met vluchtschema’s vind zie ik dat mijn vlucht nu al vertraagd is terwijl hij pas over 2 en een half uur zou moeten vertrekken.
Gelukkig heb ik ruim twee uur overstap tijd op Guangzhou dus ik kan wel wat hebben.
Mijn gate is nummer 41 en als er om 19:30 nog steeds geen verwachte vertrektijd wordt vermeld begin ik te vermoeden dat het wel eens mis zou kunnen gaan.
Het wordt uiteindelijk iets van 22:00 uur en als we om half één in Guangzhou aankomen is het vliegtuig naar Amsterdam al bijna een half uur weg.
Onderweg naar de aankomsthal staat een hostess van China Southern de mensen voor aansluitende vluchten op te wachten. Ook mijn vluchtnummer staat op haar bordje. Ik krijg weer een sticker op mijn schouder geplakt en wordt samen met nog 8 andere mensen naar een balie van China Southern gebracht. In het vliegtuig heb ik al kennis gemaakt met een groep van drie Polen die ook naar Amsterdam moeten. Daarna moeten ze nog door maar daar zit nog 13 uur overstap tijd tussen. Ook hebben ze in Nanjing geen boardingpass voor Amsterdam gekregen. Kortom een moeilijk verhaal en natuurlijk staan zij voor mij in de rij. Niet dat het veel uitmaakt want om de één of andere reden moet de computer opnieuw opgestart worden en dat kan pas om 01:00 uur. Nog 20 minuten.
Ik heb op de luchthaven van Nanjing al beseft dat niets wat ik doe iets aan de situatie gaat verbeteren dus ik laat het gewoon over me heen komen.
Het blijkt dat de eerste vlucht naar Amsterdam vanavond om dezelfde tijd (23:30) is en of de computer nu wel of niet opgestart is gaat daar niet aan veranderen. Ik kan ook naar een hotel gaan en morgen terug komen. Dat lijkt mij de beste optie.
Ik moet naar gate 20 op de eerste verdieping. Ik ga onderweg naar de 1e verdieping en kom in een uitgestorven deel van de luchthaven uit. Maar weer terug. Weer in de rij en nu loopt een hostess met me mee. Daar naar buiten dan met de lift naar de 3e en verder weer naar de 1e.
En weer kom ik niet waar ik zijn moet. Gelukkig ligt Guangzhou nog zuidelijker dan Nanjing en is het hier net nog iets warmer. Na veel navragen blijkt dat ik in een compleet ander gebouw moet zijn en dat gate in dit geval een uitgang naar buiten betekent. Helemaal bezweet kom ik bij een andere balie van China Southern uit waar men mij op een shuttlebus naar het Hao Yin Gloria hotel zet.
Het is een heel behoorlijk hotel en bij de balie krijg ik twee bonnen voor een lunch en een diner.
De shuttlebus terug naar het vliegveld gaat vanavond om negen uur.
Ben benieuwd.

Dus missen we je weer een dag hier! Welkom terug.