Zaterdag

China, Nanjing

Het is vandaag te warm om ook maar iets te ondernemen. Op zich is 28 graden niet eens zo heet, dat is het zelfs al verscheidene keren eerder geweest maar de luchtvochtigheid maakt het bijzonder onbehagelijk. Het is een voorbode van de regentijd die volgende maand begint. Dan moet je hier echt niet zijn heb ik me laten vertellen.
Ik heb 3 boeken mee genomen en ben pas op een kwart van de eerste dus tijd om bij te lezen.
Daarnaast heb ik ook nog een TV met 60 kanalen. Helaas voor mij zijn hiervan 55 uitsluitend in het Chinees. Ongeveer de helft zijn nieuws zenders en de andere helft vertonen voornamelijk Chinese soaps.
Op elk moment van de dag zijn er ook zeker 5 films/series te zien die gaan over de strijd van het verzet tegen de Japanners. De Japanners worden steevast afgebeeld als achterlijke sadisten.
Tijdens bijzonder onrealistische vuurgevechten vallen ze als vliegen en net als het A-Team raken ze niets. De Chinese helden daarentegen schieten met in elke hand een geweer en elk schot is raak.
Hoe het mogelijk is dat het land dan toch bijna 8 jaar bezet is geweest is een raadsel.
Na mijn bezoek aan het Nanjing massacre monument kan ik me het demoniseren van de Japanners wel enigszins voorstellen.
Ook wel interessant is bijvoorbeeld de Koreaanse oorlog eens vanaf de andere kant bezien. Daar zijn de Amerikanen ineens de sadistische nazi’s.