Dragon Boat Festival dag 2

China, Nanjing

Ik ben uitgenodigd om vanmiddag thuis bij Vivien en haar man te komen eten. Hun appartement ligt in Jiangling één van de buitenwijken van Nanjing. Ik krijg een adres en plattegrond mee voor de taxi chauffeur. Dit is maar goed ook want hij probeert, in eerste instantie zonder succes, het adres in de navigatie app op zijn telefoon te vinden. Als het later onderweg wel lukt worden we volgens mij een aantal keren onterecht van de snelweg af gestuurd.
Uiteindelijk komen we toch op de plaats van bestemming aan. Vivien staat me op te wachten aan de ingang van het appartementen complex. Uiteraard zit ook hier een portier.
Het appartement ligt op de 2e verdieping. Het bestaat uit een kleine woon/zit/eetkamer, keuken, toilet/badkamer en twee slaapkamers. Vivien’s man haar zoontje ,zus en een vriend van de familie zijn er ook. Normaal gesproken woont haar zoontje bij haar ouders in haar geboorte stad maar hij is nu al een aantal dagen hier. Hij wordt dus eigenlijk opgevoed door haar ouders omdat zij en haar man voltijd werken en er gewoon weg geen tijd voor hebben. Dit is heel normaal hier.
Nu hij hier is zorgt haar zus voor hem. Zij is speciaal daarvoor met hem mee gekomen.
Later hoor ik van Vivien dat zij willen proberen werk voor haar te vinden in Nanjing want ze gaat waarschijnlijk scheiden van haar man. Voornamelijk omdat ze, na drie jaar huwelijk, nog steeds geen kind heeft. De druk die dit vanaf de kant van haar schoonfamilie oplevert wordt haar te veel.
Aan haar kookkunst ligt het in ieder geval niet want samen met Vivien heeft ze voor een heel weeshuis aan heerlijke gerechten op tafel gezet.
Op de één of andere manier hebben ze gehoord dat ik wel bier lust want er zijn voldoende halve liters Budweiser aanwezig. Met 3,5% geen echt bier natuurlijk maar het gaat om de gedachte.
De man van Vivien heeft zichzelf als taak gesteld dat mijn glas altijd gevuld moet zijn. Het is een aardige kerel en om te communiceren gebruikt hij een app op zijn telefoon. Hierin kan hij in het Chinees een zin inspreken die dan door een vrouwenstem naar Engels vertaald wordt. Dat dit niet altijd helemaal een vlekkeloos gesprek oplevert laat zich raden.
Na het eten verontschuldigt Vivien’s man zich. Hij moet gaan werken.
De vriend brengt de rest van ons naar een nabijgelegen park waar we een wandeling kunnen maken. Het is echter veel te warm. Zelfs stil zitten op een bankje kost te veel energie.
We besluiten weer naar huis te gaan. Om dat er bij dit park niet zoveel taxi’s langs komen besluiten we eerst met z’n vieren richting Vivien’s appartement te gaan. Daar stoppen veel meer taxi’s.
Om daar te komen maken we gebruik van een speciaal netwerk. Mensen met een auto kunnen zich hierbij als een soort taxi chauffeur aanbieden. Met een speciale app kun je zien wie er op dat moment bij jou in de buurt is en beschikbaar. Je kunt dan contact leggen via de app en een afspraak maken. Volgens mij gaat de betaling ook via de app want voor mij alleen zou het niet werken. Je moet een soort abonnement hebben denk ik. Het is in ieder geval veel goedkoper dan een normale taxi en die is naar Nederlandse begrippen al niet duur.