Nog steeds weekend

China, Nanjing

Vandaag blijf ik binnen. Het regent en ik moet wat aan dit blog doen!
Uit het raam van mijn hotel kamer kijk ik op een redelijk drukke T-splitsing. Het is eigenlijk een kruising maar één tak is afgesloten want daar is een mega bouwput zover als het oog reikt. De hele straat is opgebroken en ik geloof dat er van alles onder de grond moet komen. Ze zijn al de hele week bezig om een oude betonnen fundering weg te halen door hem met 4 graafmachines in kleine brokjes te trillen. Gelukkig zit ik op de 38e want ze gaan af en toe tot tien uur ’s avonds door. Vandaag ligt het werk stil. Zelfs voor Chinezen zijn er grenzen.
Ik blijf me vanachter mijn raam ook verbazen over het verkeer.
Hoewel hier in theorie dezelfde verkeersregels gelden als bij ons geldt in de praktijk het recht van de grootste.
Vrachtwagens en bussen gaan voor op auto’s, auto’s op brommers, brommers op fietsers en voetgangers zijn vogelvrij.
Het verkeer op de splitsing wordt geregeld door verkeerslichten maar af en toe staat er ook een politieman midden op de weg om nog meer onduidelijkheid te scheppen. Brommers, fietsers en voetgangers storen zich totaal niet aan hem. Zelfs niet als hij ze overduidelijk een stop teken geeft.
Auto’s daarentegen luisteren wonderbaarlijk genoeg wel.
Aangezien het al een paar uur regent moet er behoorlijk wat water worden verwerkt en daarvoor lijkt de afvoer niet helemaal te zijn ingericht. Er vormt zich een plas aan de linkerkant van de weg. Maar daar hebben de Chinezen wat op gevonden. Een straatveger in oranje regenpak veegt met een van takken gemaakte bezem het water naar de dichtst bij zijnde put. Net zo lang tot het droog is. Vandaag heeft hij pech. Pas tegen de avond klaart het op.

Ik besluit ’s avonds voor de eerste keer in het hotel te blijven eten, à la carte.
Een caesar salade vooraf en een steak met Franse frietjes, twee glazen Franse wijn en geen dame blanche toe.
570 Yuan omgerekend 77€! Heerlijk maar een klein fortuin voor Chinese begrippen.
Volgende keer weer gewoon buiten de deur.